Kto może dostać 500+ dla osób niepełnosprawnych?
Źródło: BIP nr 20(211), październik 2019
16 października w siedzibie Instytutu Tyflologicznego PZN odbyło się spotkanie z przedstawicielami I Oddziału ZUS w Warszawie na temat nowego świadczenia 500+ dla osób niepełnosprawnych. Uczestnicy mieli możliwość uzyskania odpowiedzi na wszystkie nurtujące ich pytania związane z tą kwestią.
Przedstawiciele I Oddziału ZUS w Warszawie przedstawili zebranym fakty dotyczące nowego świadczenia, a potem odpowiadali na pytania uczestników spotkania. Wydarzenie zorganizowane z inicjatywy Anny Woźniak-Szymańskiej, prezes ZG PZN, miało ułatwić osobom niewidomym i słabowidzącym dotarcie do informacji na temat nowego świadczenia ZUS.
O co pytali uczestnicy?
Pytanie:
– Jaki wpływ będzie miała waloryzacja rent i emerytur na wysokość świadczenia 500+?
Odpowiedź:
W przypadku zwiększenia kwoty rent i emerytur świadczenie uzupełniające dla osób niepełnosprawnych będzie pomniejszane, aby nie przekroczyło progu 1600 zł. Chyba, że ustawa zostanie zmieniona.
Pytanie:
– Jakie dochody nie są wliczane do określenia świadczenia?
Odpowiedź:
Świadczenie przysługuje bez względu na osiągane dochody z pracy. Otrzymują je również osoby pobierające m.in. zasiłek pielęgnacyjny, alimenty czy rentę rodzinną (ale tylko przyznaną po rodzicach – przyp. Red.).
Pytanie:
– Czy można się odwołać od decyzji ZUS?
Odpowiedź:
Tak. Odwołanie należy wnieść do sądu okręgowego – sądu pracy i ubezpieczeń społecznych (odpowiedniego do miejsca zamieszkania) – za pośrednictwem ZUS w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji. Po tym czasie decyzja stanie się prawomocna. Odwołanie można złożyć na piśmie, osobiście w placówce ZUS, wysłać pocztą lub zgłosić ustnie do protokołu.
Pytanie:
– Czy 13 emerytura wpływa na wysokość świadczenia uzupełniającego?
Odpowiedź:
Nie.
Pytanie:
– Czy wniosek o 500+ można zgłaszać przez Internet?
Odpowiedź:
Tak, przez platformę PUE ZUS (konieczne jest posiadanie profilu zaufanego).
Pytanie:
– Jeśli mam orzeczenie niezdolności do samodzielnej egzystencji wydane przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności, czy muszę ubiegać się o uzyskanie orzeczenia od ZUS?
Odpowiedź:
Tak, jest to konieczne. Orzeczenie z Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności można dołączyć do dokumentacji.
Osoby, które otrzymały:
•orzeczenie ZUS o niezdolności do samodzielnej egzystencji,
•orzeczenie KIZZ (I grupa inwalidzka),
nie muszą uzyskiwać orzeczenia od ZUS.
Pytanie:
– Czy wypełniając wniosek, muszę podać również wysokość otrzymywanej renty rodzinnej, czy podaję jedynie dane o tych świadczeniach, które mogą mieć wpływ na wysokość świadczenia uzupełniającego?
Odpowiedź:
Należy wymienić tylko te, które mogą mieć wpływ na wysokość 500+.
Wniosek można znaleźć tutaj:
https://www.zus.pl/wzory-formularzy/eme ... gzystencji Wszystkie osoby, które mają jakieś pytania, wątpliwości w sprawie świadczeń ZUS mogą się skontaktować z infolinią ZUS pod nr tel. 22 560 16 00 lub wysłać e-mail na adres:
cot@zus.pl.