Udzielenie złej informacji przez pracownika MOPS. Co robić?
Źródło: niepełnosprawni.pl 12.04.2021
dr Michał Urban, radca prawny
Pytanie:
Moje orzeczenie utraciło ważność 31.01.21 r., na moje pytanie w powiatowym zespole czy muszę składać nowy wniosek pomimo specustawy, urzędniczka poinformowała,że tak; celowo skłoniła mnie do złożenia nowego wniosku. Nie poinformowała mnie, że orzeczenie jest nadal ważne. Nowe orzeczenie jest dla mnie niekorzystne.
Czy błąd urzędnika i celowe wymuszenie na mnie złożenia wniosku, mogą być podstawą do unieważnienia nowej decyzji? Co robić? Na razie złożyłam skargę dodyrektora MOPS.
Odpowiedź:
Zgodnie z obowiązującymi przepisami nie ma obowiązku składania nowego wniosku o orzeczenie. Stanowisko w tym zakresie zajął oficjalnie w dniu 18.11.2020r. także Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych przedstawiając na swojej stronie informację.
Jeżeli nie zgadza się Pani z decyzją, należy wnosić odwołanie od tej decyzji. W kwestii złożenia wniosku o orzeczenie, gdy nie było takiego obowiązku, być może warto przeanalizować całą sytuację jaka miała miejsce w urzędzie. W szczegółachnależy prześledzić, jak do tego doszło. Zobaczy też Pani co odpisze dyrektor MOPS w tej sprawie. Powinien to następnie poddać analizie prawnik. Jeżelipotrzebna będzie pomoc prawnika, ma Pani możliwość skontaktowania się bezpośrednio z prawnikiem (np. w ramach punktów nieodpłatnej pomocy prawnej:
https://darmowapomocprawna.ms.gov.pl/pl/mapa-punktow/