Dostępność ważnych komunikatów dla osób z niepełnosprawnością Sebastian Zaręba – adwokat 22.11.2021
Rzecznik Praw Obywatelskich przypomniał o treści nowych przepisów ustawy o radiofonii i telewizji po nowelizacji z 11 sierpnia 2021 r. (ust. 1a i ust. 1b art. 18a tejże ustawy), zgodnie z którymi: „Nadawcy programów telewizyjnych są obowiązani do zapewnienia, by informacje o charakterze nadzwyczajnym, w tym publiczne komunikaty i ogłoszenia w sytuacji klęski żywiołowej, były rozpowszechniane wraz z udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami, chyba że ich rozpowszechnienie wraz z tymi udogodnieniami było niemożliwe”. Sytuację nadzwyczajną stanowi trwająca pandemia COVID-19.Dotychczasinformacja o stopniowo wprowadzanych i znoszonych obostrzeniachbyła podawana w formie niedostępnej dla osób głuchych.Od dnia 1 listopada 2021 r. informacje dotyczące pandemii lub stanu wyjątkowego powinny być tłumaczone na polski język migowy, zawierać napisy dla niesłyszących ewentualnie audiodeskrypcję. Rzecznik w trakcie prac nad zmianami pisał do wicepremiera, ministra kultury Piotra Glińskiego, że trzeba wprowadzić wymóg dostępności komunikatów w sytuacjach nadzwyczajnych dla wszystkich nadawców. Rzecznik zwrócił uwagę, że wielu głuchych w Polsce nie zna języka polskiego. Na co dzień posługują się innym językiem – PJM, czyli polskim językiem migowym. Dlatego ważne jest tłumaczenie zwłaszcza szczególnie istotnych informacji na PJM. Osoby niedosłyszące potrzebują z kolei napisów, zaś osoby niesłyszące, ale znające język polski, potrzebują audiodeskrypcji – czyli informacji nie tylko o tym, co kto mówi, ale jakie inne dźwięki są elementem komunikatu. W przywołanej ustawie wprowadzono też obowiązek nadawców do przedkładania Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji sprawozdań z wykonywania obowiązku zapewnienia odpowiedniego poziomu udostępnianych audycji z udogodnieniami dla niepełnosprawnych. Sprawozdanie dotyczące dostępności wszystkich programów telewizyjnych i usług medialnych będzie przekazywane Komisji Europejskiej. Krajowa Rada otrzymała również dodatkowe uprawnienia w postaci prowadzenia punktu kontaktowego do spraw dostępności usług medialnych dla osób z niepełnosprawnościami wzroku oraz słuchu. Od 1 listopada można zgłosić się do Rady, aby uzyskać informacje dotyczące dostępności programów oraz złożyć skargę na brak dostępności programów. Dzięki temu rozwiązaniu będzie można informować o wszelkich nieprawidłowościach związanych z dostępnością i dążyć do ich usunięcia. Ponadto – zgodnie z nowym brzmieniem art. 18 ust. 1 ustawy – audycje nie mogą propagować działań sprzecznych z prawem, z polską racją stanu oraz postaw i poglądów sprzecznych z moralnością i dobrem społecznym. W szczególności nie mogą zawierać treści nawołujących do nienawiści lub przemocy lub dyskryminujących ze względu na: • płeć, • rasę, • kolor skóry, • pochodzenie etniczne lub społeczne, • cechy genetyczne, • język, • religię lub przekonania, • poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, • przynależność państwową, • przynależność do mniejszości narodowej, • majątek, • urodzenie, • niepełnosprawność, • wiek, • orientację seksualną, • oraz nawołujących do popełnienia przestępstwa o charakterze terrorystycznym. Wskazanych treści nie będą też mogły zawierać audycje dostarczane w ramach audiowizualnych usług medialnych na żądanie. Ocena co do spełnienia tych przesłanek pozostaje w gestii Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. W przypadku pojawienia się zabronionych treści może on wezwać dostawcę usługi medialnej do zaniechania działań w zakresie dostarczania usług medialnych, jeżeli naruszają one przepisy ustawy, uchwały Rady lub warunki koncesji.
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników