Portal - Informator Obywatelski Osób Niewidomych

www.defacto.org.pl
Teraz jest Cz lut 25, 2021 02:11

Strefa czasowa: UTC




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 813 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 13, 14, 15, 16, 17
Autor Wiadomość
PostNapisane: Pt sty 15, 2021 14:42 
Offline

Dołączył(a): N maja 26, 2013 00:42
Posty: 2210
Źródło: BIP nr 1 (240), styczeń 2021

Jakie problemy w załatwianiu spraw urzędowych mają osoby słabowidzące? Jakie są ich potrzeby? W jaki sposób można im pomóc? W ramach projektu „Widzimy nie tylko oczami” powstał film „Zauważyć Słabowidzących” skierowany do pracowników instytucji samorządowych.

Film można znaleźć na stronie Polskiego Związku Niewidomych w zakładce Multimedia, na stronie projektu widzimy.pzn.org.pl (zakładka Materiały filmowe), jak i na kanale na YouTubie:
https://www.youtube.com/watch?v=vM15hCu ... =emb_title
Zachęcamy także do lektury raportu z realizacji projektu „Widzimy nie tylko oczami” (do pobrania na stronie:
https://pzn.org.pl/raport-widzimy-nie-tylko-oczami/) oraz poradnika dla osób zagrożonych utratą widzenia:
https://pzn.org.pl/powstal-poradnik-dla ... -widzenia/
Wszystkie materiały można również znaleźć na stronie projektowej, która pozostaje do Państwa dyspozycji mimo zakończenia projektu.

„Widzimy nie tylko oczami” – stworzenie modelu koordynowanego wsparcia dla osób tracących wzrok w ich środowisku lokalnym. Projekt pilotażowy dla Wschodniego Mazowsza realizowany przez Instytut Tyflologiczny PZN. Zadanie dofinansowane ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego.

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt sty 15, 2021 14:42 


Góra
  
 
PostNapisane: Pt sty 15, 2021 14:43 
Offline

Dołączył(a): N maja 26, 2013 00:42
Posty: 2210
Źródło: BIP nr 1 (240), styczeń 2021

RC fundacja konsultingu i rehabilitacji prowadzi konsultacje psychologiczne w ramach projektu finansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Wsparcie jest udzielane nie tylko osobom niepełnosprawnym, które mają ograniczoną możliwość uczestnictwa w zajęciach, lecz także każdemu, kto takiego wsparcia potrzebuje. Osoby z Torunia i województwa kujawsko-pomorskiego, które nie radzą sobie z obecną sytuacją wywołaną COVID-19, mogą umówić się na konsultację w formie rozmowy telefonicznej lub wideokonferencji. W przypadku ograniczonych możliwości finansowych należy wysłać SMS-a, a fundacja zobowiązuje się oddzwonić pod wskazany numer.

Skorzystanie z pomocy możliwe jest przez 7 dni w tygodniu w godzinach:
•poniedziałek – 18.00–22.00,
•wtorek – 20.00–24.00,
•środa – 18.00–22.00,
•czwartek – 22.00–24.00,
•piątek – 18.00–24.00,
•sobota – 20.00–24.00,
•niedziela – 20.00–24.00.

W sprawie konsultacji należy dzwonić pod nr tel. 506 510 220 lub wysłać e-mail na adres: fkr@rc-online.eu.

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt sty 29, 2021 16:57 
Offline

Dołączył(a): N maja 26, 2013 00:42
Posty: 2210
Bezpłatna rehabilitacja osób niepełnosprawnych w NCM Okoklinik Warszawa
Źródło: BIP nr 2 (241), styczeń 2021

NCM OKOKLINIK od stycznia br. świadczy pełny zakres usług rehabilitacji ruchowej dla osób posiadających orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim i umiarkowanym. Skorzystanie z tej oferty nie wymaga skierowania od lekarza ubezpieczenia zdrowotnego.

W ofercie są takie zabiegi jak: pole magnetyczne, tens, krioterapia, laser, lampa solux, ultradźwięki, diatermia krótkofalowa, ćwiczenia indywidualne z kinezyterapeutą oraz ćwiczenia: czynne wolne, izometryczne, w odciążeniu, samowspomagane, masaż leczniczy czy wyciągi. Warunkiem wstępnego zakwalifikowania się do korzystania ze świadczeń w programie jest posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności w stopniu lekkim albo umiarkowanym bądź orzeczenia równoważnego potwierdzonego odpowiednimi dokumentami. Świadczenia są realizowane od razu i bez kolejek. Co ważne, aby skorzystać z usługi, nie trzeba mieć skierowania od lekarza POZ. Korzyścią dla osób, które skorzystają z zabiegów fizjoterapeutycznych, może być podjęcie lub utrzymanie aktywności zawodowej i społecznej.

Informacje i rejestracja:
Okoklinik Warszawa-Ursus
ul. Władysława Jagiełły 2 lok. 2
01-495 Warszawa
tel.: 22 290 00 99

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt sty 29, 2021 16:58 
Offline

Dołączył(a): N maja 26, 2013 00:42
Posty: 2210
Źródło: BIP nr 2 (241), styczeń 2021

Już 5 lutego br. rozpocznie się cykl bezpłatnych webinarów „Biznes bez barier”. Z inicjatywy Wrocławskiego Parku Technologicznego co piątek o godz. 13.00 eksperci z różnych instytucji związanych ze wspieraniem przedsiębiorczości i aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami będą przybliżać zagadnienia dotyczące zakładania firmy, podejmowania pracy czy też zatrudniania osób z niepełnosprawnościami.

Wśród prelegentów znajdą się m.in. przedstawiciele Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Powiatowego Urzędu Pracy, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i Urzędu Miasta Wrocław. Temat najbliższego webinaru: „Orzeczenie to nie obciążenie”. Spotkanie poprowadzi Kamila Kołakowska, zastępca kierownika działu adaptacji osób niepełnosprawnych w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej we Wrocławiu. Rejestracja na wydarzenie pod linkiem: https://webinar.getresponse.com/zxSIi/b ... obciazenie.

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt sty 29, 2021 17:00 
Offline

Dołączył(a): N maja 26, 2013 00:42
Posty: 2210
Źródło: BIP nr 2 (241), styczeń 2021

Około 1000 uczestników, kilkanaście prezentacji z różnych obszarów dostępności – to bilans Forum Koordynatorów i Koordynatorek dostępności, które odbyło się 19 stycznia br. Była to także pierwsza w Polsce konferencja poświęcona pracy koordynatora. Wydarzenie zorganizowała Fundacja Widzialni.

Uczestnicy konferencji mogli poznać obowiązki koordynatora dostępności, które są zapisane w ustawie o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. – Zapewniając dostępność architektoniczną, cyfrową i komunikacyjną, która służy osobom z niepełnosprawnościami, mamy pewność, że wszystkie inne osoby skorzystają z usług danego podmiotu publicznego. Koordynator ds. dostępności powinien znać zasady funkcjonowania instytucji, wiedzieć, w jakim zakresie ma kontakt z obywatelami, zapytać same osoby o szczególnych potrzebach, na czym im zależy i jakie mają potrzeby do załatwienia w danej instytucji – mówił Przemysław Herman z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

W trakcie konferencji pojawiły się zagadnienia z różnych dziedzin dostępności. Omówiono aspekty cyfrowe – zarówno zapisy ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r., jak i narzędzia pozwalające tworzyć dostępne dokumenty czy sprawdzić poziom dostosowania strony internetowej do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Poruszano także tematy związane z dostępnością architektoniczną, np. budynków użyteczności publicznej, i dotyczące ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami.

O tym, co powinien zawierać plan wdrażania dostępności oraz raport z jego realizacji, opowiedział Tomasz Hupało z Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Wskazywał, że w dokumentach powinny znaleźć się informacje nt. sposobu zapewnienia dostępności architektonicznej w danym podmiocie publicznym oraz informacje nt. planu ewakuacji dla osób ze szczególnymi potrzebami. Wymagane jest również załączenie streszczenia opisującego, w jaki sposób zapewniono dostępność stron internetowych i aplikacji, multimediów, dokumentów oraz deklaracji dostępności. Dodatkowo koordynator powinien wskazać, jak w danej instytucji realizowana jest dostępność informacyjno-komunikacyjna, czyli obsługa klientów z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się albo możliwość zdalnego dostępu do tłumacza PJM przez strony internetowe i aplikacje. Plan powstaje na podstawie analizy stanu faktycznego zapewnienia dostępności w danej jednostce. – Analiza musi być zgodna ze stanem faktycznym, a plan wykonalny i osiągalny – mówił ekspert z UKE. Raport o stanie zapewnienia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami należy złożyć najpóźniej do 31 marca br., taki dokument składa się co cztery lata.

Na to, jak ważne jest konsultowanie rozwiązań z zakresu dostępności z ich użytkownikami, zwracali uwagę wszyscy prelegenci. To w szczególności odbiorcy powinni ocenić, czy dane usprawnienie będzie odpowiadało im potrzebom. Sprawna komunikacja jest również istotna w organizacji dostępnych wydarzeń. Należy zadbać o proste komunikaty i interakcję z użytkownikiem oraz szeroko informować o możliwych udogodnieniach, co podczas swoich prezentacji podkreślały Anna Żórawska z Fundacji Kultury bez Barier oraz Monika Szczygielska z dostepni.eu.

Konferencja odbyła się w formie zdalnej na platformie Zoom. Wydarzenie było dostępne dla osób z niepełnosprawnościami dzięki tłumaczeniu na polski język migowy, napisom na żywo i audiodeskrypcji.

Źródło: Informacja własna / Fundacja Widzialni

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt sty 29, 2021 17:02 
Offline

Dołączył(a): N maja 26, 2013 00:42
Posty: 2210
Kompleksowa rehabilitacja pozwalająca na powrót do pracy
Źródło: BIP nr 2 (241), styczeń 2021

PFRON w 2021 r. wznowił rekrutację do projektu „Wypracowanie i pilotażowe wdrożenie modelu kompleksowej rehabilitacji umożliwiającej podjęcie lub powrót do pracy”.

Kompleksowa rehabilitacja ma na celu ułatwienie podjęcia pracy lub powrotu do aktywności zawodowej osobom, które wskutek doznanego urazu lub choroby utraciły zdolność wykonywania dotychczasowego zawodu. Można także uzyskać pomoc w uruchomieniu działalności gospodarczej. Program jest również szansą dla tych, którzy z uwagi na stan zdrowia nigdy nie pracowali, a chcieliby wejść na rynek pracy.

Projekt składa się z trzech wzajemnie uzupełniających się elementów:
•moduł zawodowy, czyli spotkania i warsztaty z doradcą oraz szkolenia zawodowe,
•moduł medyczny, czyli zabiegi fizjoterapeutyczne,
•moduł psychospołeczny, którego celem jest wzmocnienie kompetencji społecznych i psychologicznych uczestników.

Każdy program, w tym długość poszczególnych modułów, jest dobierany indywidualnie do potrzeb uczestnika. Udział w projekcie wiąże się z kilkumiesięcznym pobytem w Ośrodku Rehabilitacji Kompleksowej. Obecnie funkcjonują cztery placówki: w Wągrowcu (woj. wielkopolskie), Ustroniu (woj. śląskie), Nałęczowie (woj. lubelskie) oraz Grębiszewie (woj. mazowieckie).
Zainteresowani udziałem w tym przedsięwzięciu powinni wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie:
http://www.pfron.org.pl/fileadmin/Proje ... m=download
Do dokumentu należy dołączyć kopię posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności, jednak brak orzeczenia nie przekreśla szansy na udział w rehabilitacji. Kolejnym etapem jest rozmowa z Komisją Kwalifikacyjną.

Dokumenty należy wysłać na adres:
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Al. Jana Pawła II 13
00-828 Warszawa

Więcej informacji można uzyskać dzwoniąc na numer tel. 22 50 55 600 lub wysyłając wiadomość na adres e-mail: ork@pfron.org.pl.
Strona projektu:
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/1077897
Źródło: PFRON

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt sty 29, 2021 17:03 
Offline

Dołączył(a): N maja 26, 2013 00:42
Posty: 2210
Źródło: BIP nr 2 (241), styczeń 2021

Miasto Jönköping w Szwecji otrzymało nagrodę Access City Award 2021. Zostało wybrane spośród 50 zgłoszeń. W konkursie wyróżniono też polskie miasta – Poznań i Gdynię. Taką informację podano w newsletterze Europejskiej Unii Niewidomych (EBU).

Miasto Jönköping na południu Szwecji, we współpracy z organizacjami osób niepełnosprawnych, wprowadzało ulepszenia zarówno w nowych, jak i starych obszarach miasta. Przyznało także lokalną nagrodę „Access City Award” dla firm lub organizacji, które współpracowały ze swoimi klientami w celu poprawy dostępności.

– Tworzenie Europy bez barier to coś więcej niż tylko budynki i chodniki. Chodzi o zaangażowanie w zmiany, które poprawiają jakość życia ludzi i umożliwiają osobom niepełnosprawnym uczestnictwo w społeczeństwie na równych zasadach z innymi. Dostępność jest ważna dla każdego i jest niezbędna dla osób niepełnosprawnych – powiedziała Helena Dalli, komisarz ds. równości, ogłaszając zwycięzcę.

Bremerhaven w Niemczech i Gdynia w Polsce są zdobywcami drugiego i trzeciego miejsca w konkursie Access City Award 2021. Gdynia została wyróżniona po raz kolejny za to, że jest miastem przyjaznym i dostępnym dla wszystkich. Poznań otrzymał specjalne wyróżnienie za dostępność usług publicznych w okresie pandemii. Jury doceniło udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i seniorów, tj. Telefon Porad Cyfrowych, Maseczkę Seniorro, Zakupy dla Seniora czy Telefon Serdeczności oraz tłumaczenie najważniejszych informacji o przebiegu pandemii na język migowy.

Dwa kolejne wyróżnienia przyznano Komotini w Grecji za „dostępność jako szansę dla całego miasta” i Florencji za „środowisko zbudowane”.

Konkurs Access City Award jest organizowany przez Komisję Europejską i Europejskie Forum Osób Niepełnosprawnych jako działanie w ramach Strategii UE dotyczącej kwestii niepełnosprawności w latach 2010–2020.

Źródło: Europejska Unia Niewidomych

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt sty 29, 2021 17:05 
Offline

Dołączył(a): N maja 26, 2013 00:42
Posty: 2210
Źródło: Serwis Wypożyczeń DZdN 04.01.2021

Przypominamy, że z końcem roku straciły ważność uzyskane wcześniej kody PIN do platformy IBUK Libra Light. W związku z tym, konieczne jest pobranie przez użytkowników Serwisu Wypożyczeń DZdN zainteresowanych dostępem do zbiorów Libra Light, nowego kodu PIN i powiązanie go z utworzonym wcześniej kontem PWN.
Nowe kody są już w systemie.
Platforma IBUK Libra Light udostępnia publikacje w formatach EPUB i MP3 niewidomym, słabowidzącym oraz innym osobom niepełnosprawnym nie mogącym czytać książek drukowanych.
Dostęp do zasobów platformy jest możliwy pod adresem:
libralight.pwn.pl
po założeniu tam konta i wprowadzeniu autoryzacyjnego kodu PIN.
Użytkownicy Serwisu Wypożyczeń On-line DZdN, mogą uzyskać kod PIN klikając link "Kod PIN do platformy IBUK Libra Light" pod nagłówkiem "Przydatne linki" na głównej stronie serwisu, po zalogowaniu na stronie:
https://wypozycz.dzdn.pl

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt sty 29, 2021 17:06 
Offline

Dołączył(a): N maja 26, 2013 00:42
Posty: 2210
Źródło: BIP nr 2 (241), styczeń 2021

Zarząd PFRON określił warunki i budżet programu „Aktywny samorząd” w 2021 r. Wyniesie on 189,62 mln zł, czyli więcej niż w roku ubiegłym.

W br. realizowane będą następujące formy wsparcia:
Obszar B – likwidacja barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym:
• Zadanie 1 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku lub obu rąk);
• Zadanie 2 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania;
• Zadanie 3 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku);
• Zadanie 4 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu i trudnościami w komunikowaniu się za pomocą mowy);
• Zadanie 5 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego, zakupionego w ramach programu (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności).

Obszar D:
Pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej (dziecka przebywającego w żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką, pomoc adresowana do osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, które są przedstawicielem ustawowym lub opiekunem prawnym dziecka).
Wnioski będą przyjmowane do 31 sierpnia br.
Tak jak w ubiegłym roku, wnioski o dofinansowanie będą rejestrowane przez Internet w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW).

Źródło: PFRON

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt lut 12, 2021 08:48 
Offline

Dołączył(a): N maja 26, 2013 00:42
Posty: 2210
Źródło: niepełnosprawni.pl 03.02.2021
Ewa Szymczuk, doradca socjalny Centrum Integracja w Warszawie, fot. P. Stanisławski, Freeimages.com (2), A. Witecka, M. Kuśmierz

W obowiązującym w Polsce systemie ulgi i uprawnienia przysługujące osobom z niepełnosprawnością zależą przede wszystkim od jej stopnia. Jednak w niektórych przypadkach istotna jest także przyczyna (symbol) niepełnosprawności. Poniżej opisujemy najważniejsze z rozwiązań, z jakich mogą korzystać osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności narządu wzroku.

Wsparcie ze środków PFRON

Osoby niewidome i słabowidzące mogą ubiegać się o środki z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).

Program „Aktywny samorząd”

W ramach programu „Aktywny samorząd” można się starać m.in. o:
pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16. roku życia lub do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku),
dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania,
pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku),
pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego, zakupionego w ramach programu, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16. roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności,
dofinansowanie do nauki na poziomie wyższym.

Wnioski o wsparcie w ramach „Aktywnego samorządu” można składać przez internet – w Serwisie Obsługi Wsparcia (SOW).

Dofinansowanie poprzez samorząd

Osoby niewidome i słabowidzące mogą ubiegać się także m.in. o dofinansowanie:
likwidacji barier w komunikowaniu,
do sprzętu rehabilitacyjnego, ortopedycznego i środków pomocniczych,
do turnusów rehabilitacyjnych.

Więcej informacji dotyczących możliwości ubiegania się o dofinansowania można uzyskać w miejskim/ powiatowym centrum pomocy rodzinie w miejscu zamieszkania.

Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej

Od niedawna w Polsce – oczywiście z myślą także o osobach z niepełnosprawnością wzroku – realizowany jest program „Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej”. Niestety, na razie nie wszędzie. Wnioski o środki w ramach programu mogły składać jednostki samorządu terytorialnego szczebla gminnego i powiatowego. Dlatego informacje, czy usługa asystenta osobistego jest świadczona w miejscu zamieszkania osoby z niepełnosprawnością, można uzyskać m.in. w swoim ośrodku pomocy społecznej czy w centrum usług społecznych.

Asystent może pomóc m.in. w:
przemieszczaniu się np. na uczelnię, zabiegi rehabilitacyjne, miejsce spotkania czy wydarzenia,
załatwianiu spraw urzędowych,
komunikowaniu się z urzędami,
odczytywaniu pism urzędowych,
udziale w zajęciach sportowych,
może też towarzyszyć w teatrze, kinie, na wystawie itp.

Asystent może także pomóc w zakładaniu lub zdejmowaniu odzieży wierzchniej, a także czynnościach pielęgnacyjnych i higienicznych (np. pomoc w skorzystaniu z toalety).

Warto jednak zauważyć, że asystent nie wykonuje usług opiekuńczych ani medycznych.

Informację o pełnym zakresie wykonywanych czynności można znaleźć w jednostce świadczącej usługę.

Ulgi i uprawnienia w komunikacji kolejowej i autobusowej

Ulgi biletowe

Osoby z niepełnosprawnością narządu wzroku mogą korzystać z ulg w komunikacji PKP/PKS. Tym osobom oraz ich przewodnikom przysługują następujące zniżki:
95% zniżki – przewodnik osoby niewidomej (również pies przewodnik) – w pociągach 2. klasy osobowych, pospiesznych, ekspresowych, InterCity i EuroCity oraz w autobusach zwykłych, przyspieszonych i pospiesznych (dotyczy wyłącznie biletów jednorazowych),
93% zniżki – osoba niewidoma ze znacznym stopniem niepełnosprawności – w 2. klasie pociągów osobowych i autobusach zwykłych,
51% zniżki – osoba niewidoma ze znacznym stopniem niepełnosprawności – w 2. klasie pociągów pospiesznych, ekspresowych, InterCity i EuroCity oraz w autobusach przyspieszonych i pospiesznych,
37% zniżki – osoba niewidoma z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności – w 2. klasie pociągów osobowych, pospiesznych, ekspresowych, InterCity i EuroCity oraz w autobusach zwykłych, przyspieszonych i pospiesznych.

Na naszym portalu podajemy więcej informacji dotyczących:
ulg i uprawnień przysługujących w komunikacji kolejowej:
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/204922

ulg i uprawnień przysługujących w komunikacji autobusowej:
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/204921

Asysta na dworcach

Osoby niewidome i słabowidzące są też wymienione wśród pasażerów, którym przysługuje asysta podczas przemieszczania się po terenie dworca kolejowego, peronów, przejść podziemnych, kładek i innych ciągów komunikacyjnych, na których dozwolone jest poruszanie się pieszych. Asystę związaną z wejściem i wyjściem do i z pociągu realizuje drużyna konduktorska konkretnego przewoźnika.
W przypadku potrzeby tego typu pomocy należy skontaktować się z przewoźnikiem bądź zarządcą stacji z odpowiednim wyprzedzeniem. Jak podaje na swojej stronie Urząd Transportu Kolejowego, najlepiej uczynić to co najmniej 48 godzin przed planowaną podróżą, jednak późniejsze zgłoszenie nie wyklucza udzielenia asysty.

Listę dworców, na których świadczona jest usługa asysty można znaleźć na stronie PKP S.A:
https://www.pkp.pl/pl/dworce/informacje ... i-ruchowej

Także na stronie PKP S.A. można znaleźć wszelkie informacje dotyczące zakupu biletów, dostępności dworców itp.:
https://www.pkp.pl/pl/bez-barier

Z kolei na stronie Urzędu Transportu Kolejowego zamieszczone są dane kontaktowe przewoźników kolejowych do zgłaszania przejazdu osób z niepełnosprawnością:
https://www.utk.gov.pl/pl/pasazerowie/k ... a-sie.html

Ulgi w komunikacji miejskiej

Ulgi w komunikacji miejskiej (lokalnej) ustalane są w drodze uchwały rady miasta lub gminy, dlatego w poszczególnych miejscowościach są różne. Zwykle ulgi zależą od stopnia niepełnosprawności, a w wielu miejscowościach także przewodnik osoby z niepełnosprawnością narządu wzroku podróżuje bezpłatnie.
Więcej informacji na temat ww. ulg można znaleźć na stronach poszczególnych miast i miejscowości oraz tamtejszych zakładów komunikacyjnych. Na naszym portalu zebraliśmy linki do informacji nt. ulg dla osób z niepełnosprawnością w komunikacji w największych miastach Polski:
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/15034

Uprawnienia w podróży samolotem

Linie lotnicze wprowadzają różnorodne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością, część jest efektem np. przepisów obowiązujących na terenie Unii Europejskiej. Osoby niewidome lub mające problemy ze wzrokiem mogą korzystać z pomocy na lotnisku i w czasie lotu na pokładzie samolotu. Osoby, które chcą skorzystać z takiego wsparcia, powinny zapoznać się z ofertą poszczególnych linii lotniczych, skierowaną do osób z niepełnosprawnością, a także powiadomić linię lotniczą o swoich potrzebach podczas dokonywania rezerwacji i zakupu biletu lub w dowolnym momencie po dokonaniu rezerwacji i zakupu. Często linie lotnicze proszą, aby informacja ta była przekazana nie później niż 48 godzin przed podróżą.
Wiele linii lotniczych zapewnia osobom z niepełnosprawnością wzroku asystę na lotnisku. Asystent może towarzyszyć w czasie procesu odprawy biletowo-bagażowej, w drodze do samolotu ze stanowiska odprawy oraz z samolotu do hali przylotów po odbiorze bagażu na lotnisku docelowym. Także w czasie lotu personel pokładowy otacza takie osoby opieką.
Wiele linii lotniczych gwarantuje podróżnemu z niepełnosprawnością wzroku, podróżującemu z osobą towarzyszącą, możliwość zajęcia fotela obok.
Natomiast osoby podróżujące z psem przewodnikiem mogą podróżować z nim w kabinie pasażerskiej samolotu bez dodatkowych opłat, jednak warto upewnić się u konkretnego przewoźnika co do zasad takiego przewozu.
Więcej informacji na temat podróży lotniczej osób z niepełnosprawnością znaleźć można na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
https://www.ulc.gov.pl/pl/prawa-pasazer ... lnosprawne

Karta parkingowa

Niepełnosprawność narządu wzroku może być wskazaniem do otrzymania karty parkingowej, nawet przy stopniu umiarkowanym.
Obecnie, tj. od 1 lipca 2014 r., karta parkingowa jest wydawana wyłącznie:
osobie zaliczonej do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, mającej znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się,
osobie, która nie ukończyła 16. roku życia mającej znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się,
placówce zajmującej się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób z niepełnosprawnością, mających znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się.

Osoby z niepełnosprawnością w stopniu znacznym otrzymują kartę parkingową na podstawie wydanego od 1 lipca 2014 r. orzeczenia zawierającego wskazanie w zakresie karty parkingowej.

Natomiast osoby z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym otrzymują kartę parkingową na podstawie wydanego od 1 lipca 2014 r. orzeczenia o wskazaniach do ulg i uprawnień, zawierającego wskazanie w zakresie karty parkingowej. Jednak wskazanie do karty parkingowej w orzeczeniu o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności jest uzależnione od symbolu przyczyny niepełnosprawności, tj. 04-O (choroby narządu wzroku), 05-R (upośledzenie narządu ruchu) lub 10-N (choroba neurologiczna) oraz (od niedawna) 07-S (choroby układu oddechowego i krążenia – uprawnienie to przysługuje od 1 kwietnia 2020 r.).

Co niezmiernie istotne, w orzeczeniu o niepełnosprawności w punkcie 9 musi być zaznaczona przesłanka określona w art. 8 ust. 3a pkt 1 i 2 ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.) o wskazaniu do wydania karty parkingowej.

Więcej informacji dotyczących karty parkingowej można znaleźć na naszym portalu:
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/3549

Posiadanie przez osobę niewidomą karty parkingowej budzi czasem zdziwienie. W naszym artykule tłumaczymy, do czego ten dokument służy osobie z niepełnosprawnością wzroku:
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/191537

Ulga rehabilitacyjna

Osoby z niepełnosprawnością lub mające na utrzymaniu taką osobę mogą korzystać z odliczeń w ramach rozliczania rocznego podatku od osób fizycznych (PIT). W rozliczeniu tym mogą uwzględnić poniesione wydatki na rehabilitację albo wydatki związane z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych. W związku z orzeczeniem ze względu na wzrok odliczyć można m.in.:
zakup i naprawę indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi technicznych niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego,
opłacenie przewodników osób niewidomych zaliczonych do I lub II grupy inwalidztwa – maksymalna kwota odliczenia w roku podatkowym wynosi 2280 zł,
utrzymanie psa asystującego, o którym mowa w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, tj. odpowiednio wyszkolonego i specjalnie oznaczonego psa, który ułatwia osobie z niepełnosprawnością aktywne uczestnictwo w życiu społecznym – maksymalna kwota odliczenia w roku podatkowym wynosi 2280 zł.

Na naszym portalu znaleźć można informacje dotyczące wszystkich wydatków, które można odliczać w ramach tzw. ulgi rehabilitacyjnej:
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/113498

Zwolnienie z opłat za psa asystującego

W myśl przepisów pies asystujący jest to „odpowiednio wyszkolony i specjalnie oznaczony pies, posiadający stosowny certyfikat”. Zalicza się do nich m.in. pies przewodnik osoby niewidomej.

Jednym z podatków lokalnych jest opłata za psa – należy sprawdzić, czy gmina lub miasto taki podatek ustaliły. Jeśli tak, to w myśl przepisów nie jest pobierana opłata za psa, jeśli właściciel ma:
orzeczenie o dowolnym stopniu niepełnosprawności, a pies jest psem asystującym,
orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności.

Więcej informacji o przepisach dotyczących psów asystujących można znaleźć na naszym portalu:
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/304642

Zwolnienie z opłaty uzdrowiskowej

Z opłaty uzdrowiskowej zwolnione są m.in. osoba niewidoma i jej przewodnik.

Ponadto rada gminy może wprowadzić inne niż ww. zwolnienia przedmiotowe od opłaty uzdrowiskowej.

Zwolnienie z abonamentu radiowo-telewizyjnego

Osoby niewidome, których ostrość wzroku nie przekracza 15%, są zwolnione z opłat za abonament RTV. Co istotne, osoby uprawnione do zwolnienia od opłat abonamentowych, by uzyskać to zwolnienie zobowiązane są do przedstawienia w urzędzie pocztowym dokumentów potwierdzających uprawnienie do zwolnienia oraz oświadczenie.
Więcej informacji dotyczących osób zwolnionych z opłat za abonament RTV, w tym ww. oświadczenie, można znaleźć m.in. na stronie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji:
http://www.krrit.gov.pl/abonament/zwoln ... mentowych/

Ulgi i uprawnienia pocztowe

Osoby niewidome mogą korzystać z rozmaitych uprawnień korzystając z usług pocztowych. Należą do nich:
bezpłatne doręczanie listów, paczek i przekazów bezpośrednio do domu osoby z niepełnosprawnością,
przyjmowanie w miejscu zamieszkania prawidłowo opłaconej przesyłki niebędącej przesyłką rejestrowaną (np. listem poleconym).

Zapotrzebowanie na tę usługę zgłasza się w urzędzie pocztowym w miejscu zamieszkania lub u listonosza, który obsługuje rejon.

Dla osób niewidomych lub ociemniałych Poczta Polska przewiduje kilka dodatkowych uprawnień, m.in.:
całkowite zwolnienie z opłat przesyłek nadanych przez osobę niewidzącą i adresowanych do innej osoby niewidzącej, biblioteki lub organizacji, które działają na rzecz osób z takim rodzajem niepełnosprawności,
bezpłatne dostarczanie przesyłek adresowanych przez wspomniane instytucje do osób niewidzących.

Ulgi i uprawnienia telekomunikacyjne

Poszczególne firmy (operatorzy) na podstawie uchwał zarządów poszczególnych operatorów telefonii stacjonarnej i komórkowej zapewniają – w myśl przepisów – odpowiednią obsługę oraz mogą przyznawać dodatkowe ulgi m.in. osobom z niepełnosprawnością narządu wzroku.
Informacje o ulgach można znaleźć w serwisach internetowych operatorów oraz w salonach firmowych. Natomiast na życzenie osoby z niepełnosprawnością narządu wzroku mają obowiązek zapewnić m.in.:
dokumenty przygotowane w wersji elektronicznej, umożliwiającej odczyt mechaniczny, np. za pomocą syntezatorów mowy – pliki te mogą być udostępniane w oddziale, wysyłane pocztą elektroniczną lub dostępne na stronie internetowej,
dokumenty z powiększoną czcionką,
dokumenty w alfabecie Braille’a.

Dokumenty tego typu powinny być udostępnione bezpłatnie w terminie nie dłuższym niż 30 dni.
Co istotne, firmy telekomunikacyjne mają obowiązek zapewnienia możliwości:
skorzystania z oferty urządzeń (telefonów i tabletów) z rozwiązaniami dla osób z niepełnosprawnością;
bezpłatnej konfiguracji – m.in. włączenia odpowiednich funkcji, sygnałów świetlnych i dźwiękowych, ustawienia kolorystyki, wielkości liter.

Firmy telekomunikacyjne muszą też dostosować swoje strony internetowe do potrzeb osób z niepełnosprawnością, zgodnie ze standardem WCAG 2.0.

Uprawnienia w bankach

Zgodnie z Prawem bankowym, osoba niewidoma lub słabowidząca ma prawo otrzymywania ogólnych warunków umów oraz regulaminów, a także niektórych innych informacji (wymienionych w ustawie Prawo bankowe) m.in. jako nagrania audio, wydruku w alfabecie Braille'a lub wydruku z wielkością czcionki wygodną do czytania – w terminie 7 dni od zgłoszenia takiej potrzeby. Treści te udostępnia się także przez system bankowości elektronicznej.

Podpisywanie umów

W Polsce od 16 kwietnia 2010 r. osoba niewidoma może samodzielnie podpisywać różnego rodzaju dokumenty, w tym umowy, i taki podpis jest ważny. Wcześniej, zgodnie z uchylonym przepisem, jeśli chciała złożyć oświadczenie woli na piśmie, musiało ono być złożone w formie aktu notarialnego.
Zatem osoby niewidome są traktowane tak samo jak widzące. Jeśli podpiszą dokument, nie mają podstaw do uniknięcia odpowiedzialności przez powołanie się na fakt, że nie wiedziały czy nie widziały, co podpisują. Obecny stan prawny nakłada więc na osoby niewidome odpowiedzialność za zapoznanie się z treścią dokumentu, który podpisują.
Sposób zapoznania się z treścią pisma może wyglądać różnie. Dzięki udźwiękowionym urządzeniom, możliwe jest przeczytanie pisma przed spotkaniem, na którym ma ono być podpisane. Zawartość dokumentu może odczytać także ktoś widzący, na przykład osoba znajoma lub pracownik instytucji, z którą osoba niewidoma zamierza podpisać umowę lub złożyć innego rodzaju pismo. Normalną praktyką jest przeczytanie umowy przez przedstawiciela firmy, z którą ma być ona podpisana i bezpośrednio po tym złożenie podpisu przez osobę niewidomą.
Wszystkie sposoby zapoznawania się z treścią dokumentu należy uznać za równoważne. Jednak to osoba niewidoma ma prawo wyboru formy zapoznania się z treścią podpisywanego dokumentu.

Dostępność dla każdego

Dostępność architektoniczna oraz informacyjno-komunikacyjna

Likwidacja barier w przestrzeni publicznej jest niezbędna, by przeciwdziałać wykluczeniu. Większości obywateli dostępność kojarzy się przede wszystkim z osobami z niepełnosprawnością ruchową, ale dobrze zaprojektowana przestrzeń jest równie istotna dla osób niewidomych i słabowidzących.
Dzięki niedawnym zmianom w przepisach, w obowiązującym stanie prawnym należy:
zapewnić osobom o szczególnych potrzebach swobodny dostęp do dóbr, usług oraz możliwości udziału w życiu społecznym i publicznym,
dostosować przestrzeń publiczną do potrzeb wszystkich,
likwidować bariery: architektoniczne, transportowe, w edukacji, służbie zdrowia, cyfryzacji, usługach.

Zgodnie z ustawą z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, o minimalnych wymaganiach w zakresie dostępności architektonicznej mówimy, kiedy:
w przestrzeni komunikacyjnej budynków nie ma barier poziomych i pionowych,
urządzenia zainstalowane w budynku lub zastosowane w nim środki techniczne i rozwiązania architektoniczne umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych,
w budynku znajdują się informacje na temat rozkładu pomieszczeń – dostępne wizualnie, ale także przez dotyk lub głosowo,
psy asystujące mogą wejść do budynku razem ze swoimi właścicielami,
możliwe są ewakuacja lub inne sposoby ratowania osób, także tych ze szczególnymi potrzebami.

Natomiast dostępność informacyjno-komunikacyjna oznacza, że podmioty publiczne muszą zapewnić m.in.:
obsługę z wykorzystaniem poczty elektronicznej, SMS, MMS, strony internetowe,
na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikację z podmiotem publicznym w formie określonej w tym wniosku.

Te ww. minimalne wymagania od 20 września 2019 r. muszą spełniać wszystkie podmioty publiczne. Jeśli nie jest to możliwe ze względów np. technicznych lub prawnych (np. ochrona konserwatorska budynku), musi być zapewniony dostęp alternatywny. Polega np. na zmianie organizacyjnej obsługi klientów – jak przeniesienie jej z piętra na parter.

Z kolei od 30 września 2020 r. w organach administracji rządowej i samorządowej, organach kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądach i trybunałach powinni zostać wyznaczeni koordynatorzy dostępności. To do nich można się zwrócić o pomoc w rozwiązaniu problemu związanego m.in. z brakiem dostępności.
Od 6 września 2021 r. osoby ze szczególnymi potrzebami lub ich przedstawiciele ustawowi będą mieć możliwość składania wniosków i skarg na brak dostępności.
Więcej o prawach i obowiązkach wynikających z ustawy o zapewnianiu dostępności przeczytać można na stronie gov.pl:
https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/ ... stepnosci/

Dostępność cyfrowa

Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, jak ważna jest dla osób niewidomych i słabowidzących dostępność stron i aplikacji. Istotne regulacje w tym zakresie wprowadza ustawa z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Mówi o obowiązkach: zapewnienia dostępności cyfrowej oraz umieszczenia deklaracji dostępności.
Zgodnie z zapisami tej ustawy, od 23 września 2020 r. wszystkie strony internetowe podmiotów publicznych muszą być dostępne cyfrowo. Natomiast od 23 września 2021 r. dostępne będą musiały być także wszystkie aplikacje mobilne podmiotów publicznych.
Ustawa wskazuje, że bezwzględnie dostępne cyfrowo muszą być następujące elementy stron i aplikacji:
Biuletyn Informacji Publicznej (BIP),
dane teleadresowe instytucji i link do BIP,
narzędzia służące do kontaktu, np. formularz kontaktowy,
nawigacja,
deklaracja dostępności,
informacja dotycząca sytuacji kryzysowych i bezpieczeństwa publicznego,
dokumenty urzędowe, wzory umów lub wzory innych dokumentów przeznaczonych do zaciągania zobowiązań cywilnoprawnych.

Informacje m.in. o tym, kto musi spełniać przepisy dotyczące dostępności cyfrowej, kiedy można zastosować tzw. alternatywny dostęp, kto monitoruje i egzekwuje zapisy ustawy znaleźć można na stronie gov.pl:
https://www.gov.pl/web/dostepnosc-cyfro ... ublicznych

Dofinansowanie do zatrudnienia

Orzeczenie z symbolem 04-O przy stopniu znacznym i umiarkowanym zwiększa dofinansowanie do wynagrodzenia o odpowiednio: 1200 i 900 zł. Nie jest to wprawdzie uprawnienie, które przysługuje bezpośrednio osobie niewidomej lub słabowidzącej, jednak może mieć wpływ na szanse w znalezieniu i utrzymaniu zatrudnienia.

Udogodnienia wyborcze

Najważniejszym z nich z perspektywy osób niewidomych jest możliwość komfortowego i – co ważne – tajnego oddania głosu dzięki nakładce w alfabecie Braille’a, która na jej życzenie zostanie dostarczona do lokalu wyborczego. Znając numer listy i kandydata, na którego chce oddać głos, wyborca z niepełnosprawnością wzroku może znaleźć go samodzielnie na karcie do głosowania.
By uzyskać informacje na temat numeru listy i kandydata, na którego osoba niewidoma chce oddać głos, może ona zwrócić się z prośbą do komisji, która jest zobowiązana do przekazania ustnie treści obwieszczeń wyborczych w zakresie informacji o komitetach wyborczych biorących udział w wyborach oraz o zarejestrowanych kandydatach i listach kandydatów.
O innych udogodnieniach wyborczych można przeczytać na naszym portalu:
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/786954



Ulgi i uprawnienia zależne od stopnia niepełnosprawności

Na koniec warto przypomnieć, że w obowiązującym w Polsce systemie wsparcia uprawnienia i ulgi zależą przede wszystkim od stopnia niepełnosprawności, dlatego warto także zapoznać się z informacjami o przysługujących:
ulgach i uprawnieniach dla osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności:
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/335627

ulgach i uprawnieniach dla osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności:
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/298746
ulgach i uprawnieniach dla osób z lekkim stopniem niepełnosprawności:
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/176533

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt lut 12, 2021 09:52 
Offline

Dołączył(a): N maja 26, 2013 00:42
Posty: 2210
Źródło: pzn.org.pl 09.02.2021

W Centralnej Przychodni Rehabilitacyjno-Leczniczej PZN w Warszawie są wolne terminy na konsultacje. W ramach kontraktów realizowanych z NFZ można umówić się na wizytę do lekarza rehabilitacji, konsultację w zakresie zabiegów fizjoterapeutycznych (ćwiczenia, masaże, zabiegi fizykalne) oraz rehabilitację wzroku wraz z doborem pomocy optycznych i białych lasek. Więcej informacji pod numerem telefonu: 22 635 67 02 lub 22 635 67 33.

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr lut 24, 2021 12:45 
Offline

Dołączył(a): N maja 26, 2013 00:42
Posty: 2210
Oszuści podszywają się pod Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Źródło: zus.pl 22.02.2021

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi mailami. W ostatnich dniach niektórzy klienci ZUS otrzymali maile z informacją o błędnie opłaconych składkach lub o braku wpłaty i konieczności jej uregulowania w ciągu 24 h.
Fałszywa korespondencja jest wysyłana z adresu: alert@zus.pl
Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie kieruje do swoich klientów informacji o rozliczeniach składkowych drogą mailową. Za pośrednictwem korespondencji elektronicznej klienci Zakładu nie otrzymują żadnych wezwań do zapłaty czy też informacji o nadpłatach. Drogą elektroniczną ZUS kontaktuje się jedynie z tymi klientami, którzy posiadają konto na portalu Platformy Usług Elektronicznych i wybrali taką właśnie formę kontaktu.
ZUS ostrzega, by w żadnym przypadku nie odpowiadać na maile, ani nie otwierać zawartych w korespondencji załączników. Korespondencja tego typu ma bowiem najczęściej na celu zainfekowanie komputera lub uzyskanie dostępu do danych wrażliwych, które zapisane są w jego pamięci.
W sytuacji, w której ktokolwiek z klientów ma wątpliwości co do nadawcy otrzymanej korespondencji, prosimy o kontakt z najbliższą placówką Zakładu lub Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem: 22 560 16 00 lub adresem mailowym cot@zus.pl
Więcej na: www.zus.pl

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr lut 24, 2021 12:47 
Offline

Dołączył(a): N maja 26, 2013 00:42
Posty: 2210
Poszukiwane chętne osoby do badania nad substytucją sensoryczną
Źródło: inf. Własna 24.02.2021

Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego poszukuje 8 osób niewidomych do badań nad substytucją sensoryczną. Substytucja sensoryczna to metoda, która umożliwia osobom niewidomym rozpoznawanie przedmiotów, kolorów i nawigację w przestrzeni dzięki przełożeniu informacji wzrokowej na dotykową lub słuchową. Jest to rodzaj nowych technologii wspomagających osoby niewidome w życiu codziennym. Uczestnicy badania będą mieli niepowtarzalną okazję zapoznać się z dwoma urządzeniami: BrainPort i Colorophone. Pierwsze z nich, czyli BrainPort służy do przetwarzania informacji wzrokowej na dotykową za pomocą płytki umiejscowionej na języku - jasność obrazu prezentowana jest w formie lekkiej stymulacji na języku. Urządzenie składa się z okularów z wmontowaną kamerą, kontrolera i płytki z drobnymi elektrodami nakładanej na język. Drugie zaś urządzenie, czyli Colorophone służy prezentowaniu informacji wzrokowej za pomocą dźwięków - różnym kolorom w otoczeniu odpowiadają różne dźwięki. Urządzenie to składa się z okularów i zamontowanej na nich kamery, telefonu komórkowego i słuchawek.
Treningi z urządzeniami pomyślane są tak, aby zapoznać uczestników badania z różnymi codziennymi sytuacjami w otoczeniu. Podczas treningów z Colorophonem uczestnicy będą trenowani w rozpoznawaniu kolorów i kształtów oraz nawigacji w przestrzeni. Jednym z zadań jest na przykład posortowanie skarpetek według koloru, odróżnienie butelek Coca-Coli od Sprite’a czy też nawigacja po drodze w parku nieopodal Instytutu Psychologii. Z kolei podczas treningów z urządzeniem BrainPort badani nauczą się lokalizować położenie linii, rozpoznawać kształty liter, lokalizować drzwi i okna w pomieszczeniu i nawigować w przestrzeni. Następnie po czterodniowym dwugodzinnym treningu z każdym urządzeniem uczestnicy wezmą udział piątego dnia w testach na rozpoznanie prostych przedmiotów użyteczności codziennej w przestrzeni eksperymentalnej oraz w parku a także będą uczestniczyć w testach użyteczności urządzeń.
Ostatni dzień badań przewidziany jest na połączenie obu urządzeń i czerpanie informacji zarówno za pomocą dźwięku jak i dotyku. Uczestnicy badania będą mieli niepowtarzalną okazję zapoznać się z dwoma różnymi technologiami. Będzie to też niecodzienna okazja do oceny użyteczności obu urządzeń, co pomóc może w ich rozwijaniu dla osób niewidomych. Dodatkowo chętni uczestnicy po badaniu mogą zostać beta testerami urządzenia Colorophone.
Całość badania potrwa 11 dni, łącznie około 25h - (5 dni w tygodniu po ok. 2-3h każdego dnia). Planujemy rozpoczęcie badania w pierwszym tygodniu września. Uczestnicy otrzymają 750 zł brutto (615 netto) za całość badania (30 zł za godzinę). Przeciwwskazaniami do udziału w badaniach jest opryszczka w jamie ustnej lub inne infekcje i uszkodzenia w obrębie jamy ustnej (ze względu na badania przy użyciu urządzenia BrainPort).
Priorytetem jest dla nas bezpieczeństwo osób badanych. Bierzemy pod uwagę obecną sytuację epidemiologiczną i nasze badania będą się odbywać z zachowaniem wszelkich zaleceń służb sanitarnych. W szczególności zaś podczas badania obecny będzie jedynie uczestnik i badacz. Zachowana zostanie odległość czasowa między badaniami tak ,aby uczestnicy badania nie mijali się bezpośrednio na korytarzu. Urządzenia a także środowisko badawcze będzie dezynfekowane po każdym badaniu.
Wszelkich dodatkowych informacji z przyjemnością udzieli kierownik projektu badawczego, prof. Michał Wierzchoń:
michal.wierzchon@uj.edu.pl
oraz członkowie zespołu badawczego:
badania.substytucja@gmail.com
lub pod numerem telefonu +48 696399720.

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Śr lut 24, 2021 12:47 


Góra
  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 813 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 13, 14, 15, 16, 17

Strefa czasowa: UTC


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
To forum działa w systemie phorum.pl
Masz pomysł na forum? Załóż forum za darmo!
Forum narusza regulamin? Powiadom nas o tym!
Powered by Active24, phpBB © phpBB Group
Tłumaczenie phpBB3.PL