Portal - Informator Obywatelski Osób Niewidomych

www.defacto.org.pl
Teraz jest Cz kwi 25, 2024 00:51

Strefa czasowa: UTC




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: Cz kwi 01, 2021 21:24 
Offline

Dołączył(a): Cz kwi 11, 2013 17:55
Posty: 3263
Zakupy bez barier
źródło: BIP nr 6 (245), marzec 2021

„Dostępność w polskich centrach handlowych” to publikacja przygotowana z inicjatywy Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Zawiera zbiór wiedzy i rekomendacji dla projektantów, zarządców i właścicieli tych obiektów, jak zadbać o to, aby przestrzeń i usługi były tak samo dostępne dla wszystkich użytkowników.
Według szacunków Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) co czwarty klient odwiedzający galerie handlowe wymaga udogodnień, które pozwolą mu komfortowo i bez ograniczeń realizować różne potrzeby, od zakupów po korzystanie z usług czy gastronomii.
– Różne formy niepełnosprawności dotyczą ponad 4,5 mln osób w Polsce, a czasowe ograniczenia spowodowane chorobą lub wypadkiem mogą dotknąć każdego. Dlatego tak ważne jest, by przestrzeń publiczną dostosowywać do potrzeb wszystkich osób. Ma w tym pomóc poradnik MFiPR, który jest jednym z efektów realizacji rządowego Programu Dostępność Plus – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
Poradnik powstał w oparciu o badanie przeprowadzone na wybranej grupie dyrektorów centrów handlowych, ekspertów w zakresie dostępności oraz klientów – osób ze szczególnymi potrzebami, tj. osób z niepełnosprawnościami, seniorów, matek z małymi dziećmi. Wynika z niego, że najczęstszymi problemami podczaszakupów dla osób z niepełnosprawnościami była zbyt duża liczba osób (47 proc. odpowiedzi), zbyt wysokie ceny (41 proc.), przeszkadzał też hałas i zbyt duża ilość światła (30 proc.) oraz poczucie zagubienia (17 proc.).
Specjaliści stwierdzili, że w części obiektów brakowało oznaczeń dla osób z dysfunkcją wzroku – w windach nie było komunikatów głosowych, w niewielu miejscach zadbano o oznaczenia w alfabecie Braille'a przy wejściach do pomieszczeń. Tylko w jednym centrum handlowym przygotowano przewodnik dla niewidomych. Sporadycznie stosowano udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością słuchu, takie jak tłumacz języka migowego online czy pętla indukcyjna. Około połowa osób niepełnosprawnych korzystających ze stron internetowych centrów uważała, że powinny być bardziej dostępne dla wszystkich.
Część obiektów wprowadziła udogodnienia dla osób ze szczególnymi potrzebami, jednak cały czas są obszary, które wymagają poprawy. Poradnik powstał po to, aby zachęcić kolejne centra do podjęcia działań zwiększających ich dostępność. Prezentuje też ciekawe rozwiązania odpowiadające na potrzeby osób niepełnosprawnych zastosowane w wyróżniających się galeriach handlowych. Publikacja została opracowana we współpracy z Polską Radą Centrów Handlowych (PRCH) oraz Fundacją Integracja. Jest dostępna na stronie:
https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/ ... ecznik.pdf
Źródło: strona programu Dostępność Plus

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Cz kwi 01, 2021 21:24 


Góra
  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 

Strefa czasowa: UTC


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
To forum działa w systemie phorum.pl
Masz pomysł na forum? Załóż forum za darmo!
Forum narusza regulamin? Powiadom nas o tym!
Powered by Active24, phpBB © phpBB Group
Tłumaczenie phpBB3.PL