Portal - Informator Obywatelski Osób Niewidomych

www.defacto.org.pl
Teraz jest Wt mar 19, 2024 04:26

Strefa czasowa: UTC




Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 18 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Edukacja
PostNapisane: Śr maja 29, 2013 01:16 
Offline

Dołączył(a): Cz kwi 11, 2013 17:55
Posty: 3263
Pieniądze nie idą za niepełnosprawnym uczniem
Autor: Beata Rędziak, Źródło: inf. własna

Raport „Równe szanse w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnościami" – to wynik prac Komisji Ekspertów ds. Osób z Niepełnosprawnościami przy Rzeczniku Praw Obywatelskich. Wraz z wnioskami i rekomendacjami został on zaprezentowany w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich (BRPO).

- Znosiliśmy wszyscy sytuację, w której edukacja osób z niepełnosprawnością padała ofiarą finansów, braku kompetencji, ale tak naprawdę to nie edukacja, to dziecko z niepełnosprawnością było tą ofiarą. Naszego państwa nie stać na marnotrawienie pieniędzy na edukację ucznia z orzeczeniem. Państwo, które nie dba o edukację ucznia ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, samo gotuje sobie problem. Co możemy zrobić, by radykalnie poprawić tę sytuację? – pytała prof. Irena Lipowicz, rzecznik praw obywatelskich, otwierając spotkanie.

Zaznaczyła, że jednym z istotniejszych problemów w tym obszarze jest podwójne orzecznictwo; dziecko, które posiada orzeczenie o niepełnosprawności, nie jest niepełnosprawne dla systemu oświaty. Konieczne jest uzyskanie orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej. – Minister edukacji narodowej na spotkaniu ze mną zgodziła się, że tak nie powinno być. Minęło wiele miesięcy, dlaczego to nie zostało jeszcze zmienione? – pytała RPO. To dotyczy także parlamentarzystów, którzy nie potrafią się porozumieć w kwestii zmiany Karty Nauczyciela – tak, by pieniądze nie były marnotrawione – mówiła rzecznik.

Wdrażanie – krok dalej
W rekomendacjach wynikających z raportu „Równe szanse w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnościami" na pierwszym miejscu znalazło się wdrażanie postanowień Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych. – Proszę zwrócić uwagę, że mówimy już o wdrażaniu Konwencji, a nie o jej ratyfikowaniu – zaznaczyła Anna Błaszczak, zastępca dyrektora Zespołu Prawa Konstytucyjnego i Międzynarodowego w BRPO, która prezentowała rekomendacje.

Podkreśliła, że art. 24 Konwencji, odnoszący się do edukacji osób z niepełnosprawnością, był przyczynkiem do sporu, czy mówić o edukacji integracyjnej czy włączającej. – W Polsce na szczęście mówimy o edukacji włączającej, by umożliwić uczniom z niepełnosprawnością edukację na takich samych zasadach jak wszystkim innym – powiedziała Błaszczak.

Wśród zaleceń znalazło się także ustanowienie organu ze strony rządowej koordynującego wdrażanie postanowień Konwencji – zgodnie z jej art. 33. W Polsce na razie nie planuje się stworzenia takiego organu, dlatego też ten postulat znalazł się pośród rekomendacji.

Błaszczak powiedziała, że często spotyka się z pytaniem, co tak naprawdę daje nam ratyfikacja Konwencji ONZ. – Daje nam przede wszystkim nadzór międzynarodowego organu – Komitetu ONZ ds. Osób Niepełnosprawnych – nad wdrażaniem Konwencji w naszym kraju. Tam właśnie Polska będzie składała szczegółowe raporty – podkreśliła przedstawicielka BRPO.

Inne zalecane kwestie to promowanie włączającego systemu edukacji oraz zmiana systemu finansowania edukacji ucznia z niepełnosprawnością. – Nie mówimy, że pieniędzy na edukację włączającą jest za mało; mówimy, że system nie działa. Samorząd obecnie nie jest zobligowany do przekazania subwencji do szkoły, gdzie faktycznie jest uczeń z niepełnosprawnością. Pieniądze nie idą za uczniem – podkreśliła prezentująca.

Wśród pozostałych rekomendacji wymieniono wykorzystanie potencjału szkoły specjalnej i zatrudnionej tam kadry. – Te szkoły mogą stać się centrami doradztwa dla innych. Są potrzebne i często mają ogromne zasoby wiedzy i doświadczenia – powiedziała Błaszczak.

Wymieniła także współpracę szkoły z rodzicami ucznia niepełnosprawnego, zapewnienie im wsparcia psychologicznego, ujednolicenie systemu orzekania o niepełnosprawności uczniów.– Już czas, by osoba niepełnosprawna nie musiała przed wieloma organami udowadniać swojej niepełnosprawności – podkreśliła Błaszczak.

Za ważne eksperci uznali także uelastycznienie systemu wsparcia dla ucznia z niepełnosprawnością. Często chodzi o proste sprawy jak np. przesadzenie do pierwszej ławki ucznia z niedosłuchem czy słabowidzącego. Istotną kwestią jest również monitorowanie kształcenia ucznia z niepełnosprawnością. – Dziecko co roku zmienia szkołę – czy ktoś sprawdza, dlaczego tak się dzieje? – pytała przedstawicielka BRPO.

Kolejnym wskazaniem jest dostępność architektoniczna budynków dla uczniów z niepełnosprawnością, dostępność systemów komunikacyjnych i informatycznych oraz odpowiednie podręczniki i pomoce dydaktyczne.

Razem i szybciej?
W dyskusji, która odbyła się po przedstawieniu rekomendacji, wielokrotnie zwracano uwagę na brak jednolitych i uporządkowanych działań międzyresortowych w obszarze edukacji ucznia z niepełnosprawnością. Brak organizacji systemu wsparcia dziecka z niepełnosprawnością wpływa niejednokrotnie na powielanie tej samej pracy i jej spowolnienie. Mówiła o tym współautorka raportu w zakresie nauczania dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, a także Alicja Szatkowska, prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Dzieci i Osób Niepełnosprawnych w Miliczu. – Rodzice muszą upominać się o prozaiczne rzeczy, np. dowożenie dziecka do szkoły jest obowiązkiem samorządu, ale niejednokrotnie musi interweniować rzecznik praw dziecka – mówiła Szatkowska.

- Z raportu wynika, że w 70 proc. szkół masowych nie ma ani jednego dziecka z niepełnosprawnością. Tworzymy sobie niepełnosprawne emocjonalnie i mentalnie społeczeństwo. Potrzebujemy przełomu – apelował Aleksander Waszkielewicz z Fundacji Instytut Rozwoju Regionalnego.

Anna Milewska, przedstawicielka rzecznika praw dziecka, zwróciła uwagę, że wśród najczęstszych udanych interwencji rzecznika znajdują się takie sprawy jak likwidacja szkół, dowożenie dzieci do szkoły czy nauczanie indywidualne.

Za bardzo istotne uznano także edukację samych nauczycieli na temat niepełnosprawności. – Trzeba zwrócić uwagę na problem przyjęcia ucznia z niepełnosprawnością przez szkołę i nauczycieli. Ich również należy przygotować do kontaktu z takim uczniem – mówiła Małgorzata Książek z Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym. Teresa Hernik z biura pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych poinformowała o podjęciu przez biuro inicjatywy kształcenia kadr w obszarze niepełnosprawności. – Przygotowujemy także rozporządzenie, które powoła zespół, zajmujący się niepełnosprawnością międzyresortowo – powiedziała Hernik.

Obecna na spotkaniu przedstawicielka z MEN podkreśliła, że ministerstwo podjęło zmiany legislacyjne, dotyczące specjalnych potrzeb edukacyjnych. – Kwestia orzeczeń uczniów o niepełnosprawności jest bardzo złożona. Obecnie nie jest możliwe zastosowanie w systemie edukacji ogólnego orzeczenia o niepełnosprawności, bo ono jest przeznaczone do innych celów. Jesteśmy otwarci na międzyresortowe działania – mówiła przedstawicielka MEN. – Ministerstwo pozyskało finanse na promowanie idei edukacji włączającej w szkołach – dodała.

Obecni na spotkaniu rodzice dzieci z niepełnosprawnością podkreślali konieczność lepszej informacji o wolnych miejscach w przedszkolach integracyjnych oraz wagę kontaktu pomiędzy zdrowymi i niepełnosprawnymi rówieśnikami w grupie. Wśród internautów śledzących debatę pojawiły się także głosy na temat zbyt ogólnych zaleceń o potrzebie kształcenia specjalnego oraz zwalczaniu dyskryminacji dzieci z niepełnosprawnością mieszkających na wsi.

- Mam nadzieję, że wszystko, o czym dziś mówimy, zmieni się, tylko chciałbym, by to było szybciej – podsumował dr Paweł Kubicki, rzecznik uczniów z niepełnosprawnością w ramach projektu „Wszystko jasne. Dostępność i jakość edukacji dla uczniów niepełnosprawnych w Warszawie”.

Raport „Równe szanse w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnościami" dostępny jest na stronie RPO.

Data opublikowania dokumentu: 2012-10-09, 13.50

Artykuł stąd:
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/118443?utm_source=biuletyn&utm_medium=email&utm_campaign=11.10.2012

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Śr maja 29, 2013 01:16 


Góra
  
 
PostNapisane: Pt cze 07, 2013 19:28 
Offline

Dołączył(a): N kwi 14, 2013 14:14
Posty: 0
Wybierz sobie przyszłość

Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących z Oddziałami Integracyjnymi im. Stanisława Staszica w Białymstoku zaprasza osoby niewidome i słabowidzące do nauki na nowych kierunkach kształcenia: technik masażysta, technik tyfloinformatyk, technik prac biurowych. Nauka w szkole trwa 4 lata. Absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej na druku MEN, może przystąpić również do egzaminu maturalnego i po jego zdaniu otrzymuje świadectwo dojrzałości. Ma również możliwość podejścia do egzaminu zawodowego i uzyskania dyplomu z tytułem technika. Absolwent otrzymuje suplement w języku polskim i angielskim (europass) honorowany przez pracodawców w krajach Unii Europejskiej.
Placówka dostosowana jest do potrzeb osób z dysfunkcją wzroku. Nauka odbywać się będzie w wyposażonych w odpowiedni sprzęt salach dydaktycznych i pracowniach zajęć praktycznych. Przyszli masażyści mają do dyspozycji pracownię, w której znajdują się specjalistyczne środki dydaktyczne, m.in. profesjonalne stoły do masażu, tablice anatomiczne, wanna z hydromasażem, płaszcz wodny itp. oraz sale wykładowe z wysokiej jakości sprzętem audiowizualnym, specjalistyczną pracownię komputerową.

Fach w rękach
Technik masażu (numer zawodu 325402) (Kwalifikacja: Z.01. Świadczenie usług w zakresie masażu) to średni personel medyczny, wykonuje masaż medyczny, sportowy, kosmetyczny i profilaktyczny; zabiegi, które usprawniają leczenie i rehabilitację chorych, relaksują i odmładzają zdrowych. Formy kształcenia obejmują: zajęcia lekcyjne (wykłady i ćwiczenia), prowadzone w pracowniach przedmiotowych oraz 4-tygodniowe zajęcia praktyczne w oddziałach i poradniach rehabilitacyjnych. Absolwent szkoły posiadający dyplom uprawniony jest do samodzielnego świadczenia usług w zakresie masażu. Może pracować jako członek zespołu rehabilitacyjnego bądź świadczyć usługi indywidualnie. Być zatrudniony w placówkach służby zdrowia, przychodniach rehabilitacyjnych, gabinetach kosmetycznych, centrach SPA & Wellness, domach pomocy społecznej, hospicjach, sanatoriach, uzdrowiskach, klubach sportowych lub prywatnych gabinetach masażu.

Z komputerem za pan brat
Technik tyflointormatyk (numer zawodu 351204) (Kwalifikacja: E.11. Obsługa oprogramowania i sprzętu informatycznego wspomagającego użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową). Absolwent tego kierunku to specjalista z zakresu technologii wspomagających, czyli osoba, która ma wiedzę na temat aktualnego poziomu rozwoju tych technologii, potrafi dobrać sprzęt i oprogramowanie wspomagające do rodzaju i stopnia dysfunkcji wzroku użytkownika komputera i nauczyć efektywnego ich używania. Formy kształcenia obejmują: zajęcia lekcyjne (wykłady i ćwiczenia), prowadzone w pracowniach przedmiotowych oraz zajęcia praktyczne. Uczeń nabędzie umiejętności: projektowania stanowiska komputerowego dla użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową; konfigurowania i obsługi urządzeń i oprogramowania technologii wspomagających; prowadzenia instruktażu dotyczącego obsługi urządzeń i oprogramowania technologii wspomagających w trakcie pracy z systemem operacyjnym i programami użytkowymi. Zawód tyfloinformatyka jest poszukiwany przez pracodawców, którzy zamierzają przystosować komputerowe miejsca pracy dla osób z dysfunkcją wzroku oraz przez firmy zajmujące się sprzętem i programami komputerowymi dla tej grupy docelowej. Tyfloinformatyk może podjąć pracę jako osoba prowadząca szkolenia dla osób z dysfunkcją wzroku w zakresie oprzyrządowania specjalistycznego. Szkoleń takich potrzebują zarówno osoby niewidome i słabowidzące, które zaczynają pracować na komputerze (uczniowie, studenci), jak i osoby pracujące na komputerze od dłuższego czasu, które straciły wzrok lub ich wzrok ulega pogorszeniu (pracownicy, emeryci).
Technik tyfloinformatyk, znając najnowsze techniki przygotowania stron internetowych, będzie mógł wskazać sposoby ich poprawnego przygotowania dla internautów niewidomych i słabowidzących pod kątem dostępności. Może pracować jako konsultant ds. prawidłowego przygotowania stron internetowych dla osób z dysfunkcją wzroku.

Administracja bez tajemnic
Technik prac biurowych (numer zawodu 411004) (Kwalifikacja:A.24 wykonywanie prac biurowych) wykonuje czynności administracyjne związane z utrzymaniem pomieszczeń, sprzętu, urządzeń w stanie zapewniającym prawidłową organizację i przebieg pracy w biurze, wykorzystuje obowiązujące akty prawne, instrukcje, obsługuje maszyny techniki biurowej, takie jak: maszyny do pisania, maszyny liczące, telefony, faksy. Formy kształcenia obejmują: zajęcia lekcyjne (wykłady i ćwiczenia), prowadzone w pracowniach przedmiotowych oraz zajęcia praktyczne. Uczeń na kierunku technik prac biurowych nabędzie umiejętności: organizowania biura oraz wykonywania prac biurowo-administracyjnych; przygotowywania narad, zebrań, konferencji oraz spotkań służbowych; gromadzenia, rejestrowania oraz przetwarzania informacji; sporządzania, przechowywania i archiwizowania dokumentów związanych z funkcjonowaniem jednostki organizacyjnej; obsługiwania sprzętu biurowego.
Absolwent szkoły może być zatrudniony we wszystkich urzędach, biurach, stowarzyszeniach, fundacjach, przedsiębiorstwach, jednostkach organizacyjnych gospodarczych i pozagospodarczych, poszukujących fachowców na stanowiskach dotyczących obsługi administracyjnej firmy. Może z powodzeniem prowadzić samodzielnie działalność: świadczenia usług w zakresie organizacji narad, szkoleń, zebrań, obsługę sprzętu biurowego, reklamę i promocję sprzętu biurowego itp. Technik prac biurowych jest zawodem uniwersalnym, gdyż prace biurowo-administracyjne jako funkcje usługowe, występują w różnym zakresie w każdej firmie i instytucji

Kontakt do szkoły:
Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących z Oddziałami Integracyjnymi im. Stanisława Staszica
ul. Sienkiewicza 57, 15-002 Białystok
tel. 85 675-25-33, 85 675-00 77 fax. 85 675-02-15
e-mail: sekretariat@zstio.net.pl
www.zstio.net.pl

Źródło:
bip_nr_7_52_kwiecien_2013

_________________
Pozdrawiam
Beata



Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt lip 12, 2013 13:56 
Offline

Dołączył(a): N kwi 14, 2013 14:14
Posty: 0
Szkoły wyższe są zobowiązane do stwarzania niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia. Taki obowiązek nałożyła na nie nowelizacja z 18 marca 2011 r. ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 84, poz. 455). Obowiązuje od 1 października 2011 r. – informuje Dziennik Gazeta Prawna.
Uczelnie publiczne i niepubliczne dostają środki z budżetu na ten cel. Mogą je przeznaczyć na opłacenie osobistych asystentów, tłumaczy języka migowego oraz materiały dydaktyczne dostosowane do potrzeb osób z dysfunkcjami. Studenci ci mają też prawo wnioskować o stypendia z Funduszu Pomocy Materialnej oraz dofinansowanie z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
W uczelniach działają biura do spraw osób niepełnosprawnych, które udzielają informacji o pomocy, na jaką mogą liczyć studenci z dysfunkcjami. Pomagają one w wypełnianiu wniosków przy ubieganiu się o stypendia zarówno ze środków FPM, jak i PFRON. Poza poradami na temat świadczeń finansowych organizacje te oferują także wsparcie w rozwiązywaniu problemów związanych z funkcjonowaniem na uczelni.
Biura te organizują również szkolenia, warsztaty oraz seminaria dla studentów w zakresie wyrównywania szans w studiowaniu.

Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 6 marca 2013 r.
dodano: 2013-03-08 15:03
Źródło:
http://www.baza-wiedzy.pl/press_show_category,15971,niepelnosprawny-student-moze-wnioskowac-o-pomoc.html

_________________
Pozdrawiam
Beata



Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: So lip 27, 2013 10:05 
Offline

Dołączył(a): N kwi 14, 2013 14:14
Posty: 0
Czy jest szansa na edukację bez dyskryminacji uczniów niesłyszących?
Autor: Beata Rędziak, Źródło: inf. własna

Szkoły niedostosowane do potrzeb osób głuchych i brak praktycznej możliwości nauczania ich Polskiego Języka Migowego (PJM) - to wciąż nierozwiązany problem tego środowiska, który na razie bezskutecznie krąży na poziomie ministerialnych uzgodnień.
Uczniowie z dysfunkcją słuchu, którzy rozpoczynają edukację, nie znają języka polskiego. Jest on dla nich językiem obcym. Nauczyciele zaś posługują się Systemem Językowo-Migowym (SJM), który opiera się na języku polskim. Brakuje także dostępnych podręczników – one również są w języku polskim. Naturalnym zaś językiem dla osoby głuchej jest PJM. Problem jest więc dwubiegunowy. Z jednej strony uczniowie nie uczą się języka polskiego jako języka obcego, z drugiej zaś - nie uczą się PJM, który jest dla nich pierwszym, naturalnym sposobem komunikowania się.
Edukację bez dyskryminacji, na zasadach równych szans, gwarantuje art. 24 Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych. „Konwencja nakłada na państwo obowiązek ułatwiania nauki języka migowego i zapewnienia, że edukacja osób głuchych będzie prowadzona w najodpowiedniejszym języku i przy pomocy sposobów i środków komunikacji najodpowiedniejszych dla jednostki oraz w środowisku, które maksymalizuje rozwój edukacyjny i społeczny” – przypomina Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) w swoim wystąpieniu do Pełnomocnika Rządu ds. Równego Traktowania. Według RPO prawo osób głuchych do edukacji w najodpowiedniejszym dla nich języku nie jest w Polsce realizowane.

100 skarg od osób niesłyszących
Mimo to, Ministerstwo Edukacji Narodowej nie widzi konieczności podejmowania rządowych działań, by zmienić tę sytuację. W maju br. Tadeusz Sławecki, sekretarz stanu w MEN, w piśmie do Pełnomocnika Rządu ds. Równego Traktowania wyjaśnił, że uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mają indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, dostosowany do ich potrzeb. Według MEN, zgodnie z obowiązującymi przepisami, szkoły mogą organizować nauczanie PJM w ramach zajęć rewalidacyjnych lub godzin do dyspozycji dyrektora placówki. Wiąże się to z pełną dowolnością i dobrą wolą zarządzających daną placówką, czy zorganizują zajęcia dodatkowe z PJM czy też nauczania języka polskiego jako języka obcego.
„Polski Język Migowy jest podstawowym i najważniejszym środkiem komunikacji osób głuchych - nie jest zatem wystarczające uwzględnienie go w ramach zajęć dodatkowych czy rozwijających zainteresowania uczniów. Niezbędne jest podjęcie działań na poziomie Ministerstwa Edukacji Narodowej, mających na celu opracowanie i wdrożenie systemu nauczania języka polskiego na zasadzie nauczania języka obcego i Polskiego Języka Migowego we wszystkich szkołach dla głuchych” – reasumuje prof. Irena Lipowicz.
W Krajowym Programie Działań na rzecz Równego Traktowania na lata 2013-2016 nie uwzględniono działań mających na celu opracowanie i wdrożenie systemu nauczania języka polskiego jako języka obcego oraz Polskiego Języka Migowego głuchych uczniów. Do RPO wpłynęło w związku z tym 100 skarg od osób niesłyszących. W czerwcu br. minister Agnieszka Kozłowska-Rajewicz, pełnomocnik rządu ds. równego traktowania, wystąpiła do ministra edukacji narodowej z prośbą o ponowne rozważenie możliwości realizowania przez MEN działań wdrażających nauczanie języka polskiego jako języka obcego oraz PJM dla niesłyszących uczniów.
- Wciąż podejmujemy działania w obszarze dwujęzycznej edukacji uczniów głuchych, mamy nadzieję, że w przeciągu dwóch lat uda nam się zmienić obecny system – reasumuje Danuta Stępień, sekretarz generalny Polskiego Związku Głuchych.

Więcej na ten temat czytaj w artykule „Walka o języki”
Data opublikowania dokumentu: 2013-07-22, 13.31
Źródło:
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/169784

_________________
Pozdrawiam
Beata



Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt sie 09, 2013 16:44 
Offline

Dołączył(a): N kwi 14, 2013 14:14
Posty: 0
Echo Dnia z 2.08.2013

Do dwudziestego sierpnia przyjmowane są wnioski w radomskich szkołach o dofinansowanie zakupu podręczników i pomocy dydaktycznych.
Każdego roku organizowana jest pomoc pod nazwą "Wyprawka szkolna”. W tym roku programem objęci są uczniowie rozpoczynający we wrześniu edukację szkolną w klasach 1-3 i klasie piątej szkoły podstawowej i ogólnokształcącej szkoły muzycznej pierwszego stopnia, klasie drugiej szkoły ponadgimnazjalnej, klasie piątej ogólnokształcącej szkoły muzycznej drugiego stopnia i ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, klasie drugiej liceum plastycznego.
Stawka na osobę.
Dla uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej oraz odpowiedniej klasy szkoły artystycznej dochód nie może przekraczać kwoty 539 złotych netto na osobę w rodzinie. Dla uczniów pozostałych klas objętych programem jest to dochód nieprzekraczający 456 złotych netto na osobę w rodzinie.
Programem są objęci także uczniowie słabo widzący, niesłyszący, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym oraz uczniowie z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Uczniowie niepełnosprawni posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, mają prawo ubiegać się o dofinansowanie w programie "Wyprawka szkolna” bez względu na dochód na jednego członka rodziny.
Dofinansowanie zakupu podręczników w 2013 roku będzie wynosić: klasy 1-3 – do kwoty 225 złotych, klasy piąte szkoły podstawowej – do kwoty 325 złotych, klasy drugie zasadniczej szkoły zawodowej – do kwoty 390 złotych, klasy drugie szkoły ponadgimnazjalnej – do kwoty 445 złotych.
W przypadku korzystania przez uczniów niepełnosprawnych z podręczników dopuszczonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do kształcenia specjalnego wysokość pomocy może wynosić do 770 złotych w szkole podstawowej, do 607 złotych w gimnazjum.
Pomoc przy chorobie.
W uzasadnionych przypadkach, między innymi bezrobocia, niepełnosprawności, ciężkiej lub długotrwałej choroby, zdarzenia losowego, pomoc w formie dofinansowania zakupu podręczników będzie przysługiwać również uczniom pochodzącym z rodzin, które nie spełniają kryterium dochodowego – wnioski przyjmuje i weryfikuje dyrektor szkoły, do której uczęszcza uczeń, zaś decyzję podejmuje odpowiednio wójt, burmistrz, a w przypadku Radomia - prezydent miasta.

_________________
Pozdrawiam
Beata



Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr sie 14, 2013 09:44 
Offline

Dołączył(a): N kwi 14, 2013 14:14
Posty: 0
Mój reporter: Kiedy obowiązują ulgi dla niepełnosprawnych na przejazdy komunikacją miejską?
Gazeta Wrocławska z dnia 15.02.2013
autor: Marcin Moneta

Posiadam legitymację o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności. Czy mogę korzystać z darmowych przejazdów pojazdami Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji wyłącznie do momentu kiedy się uczę i posiadam ważną legitymację? Czy po zakończeniu nauki mogę korzystać z ulgowych przejazdów pojazdami Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji? Czy ulga dotyczy tylko przejazdów na rehabilitację? - takie pytania przysłała do nas internautka Iza. Odpowiedzi szukał nasz reporter Marcin Moneta. Do sprawy ustosunkowała się Agnieszka Korzeniowska, rzeczniczka wrocławskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego:
Jeśli pasażer posiada legitymację o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, to wraz z ważną legitymacją szkolną/studencką do czasu ukończenia szkoły, może korzystać z przejazdów pojazdami Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji. Jeśli jednak zakończy edukację, traci uprawnienia do darmowych, a także ulgowych przejazdów. Nie ma również ulgi na przejazdy rehabilitacyjne. Do darmowych przejazdów komunikacją miejską uprawnione są natomiast osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności, w tym osoby głuche i głuchonieme, osoby całkowicie niezdolne do pracy i samodzielnej egzystencji, dzieci do lat szesnastu, na które przysługuje zasiłek pielęgnacyjny oraz ich opiekunowie oraz osoby niewidome lub ociemniałe oraz ich przewodnicy.

_________________
Pozdrawiam
Beata



Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn sie 26, 2013 18:28 
Offline

Dołączył(a): N kwi 14, 2013 14:14
Posty: 0
Klasa wielozawodowa, która nie jest ukierunkowana na jedną profesję, lecz kształci we wszystkich zawodach, zgodnie z zainteresowaniami i możliwościami swych uczniów – to nowa propozycja Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Młodzieży Niewidomej i Słabowidzącej w Chorzowie

W nadchodzącym roku szkolnym Ośrodek w Chorzowie udostępnia absolwentom gimnazjum nową, wielozawodową klasę. Nauka będzie trwała 3 lata. Najistotniejszą różnicą w porównaniu do klasycznej szkoły zawodowej jest możliwość wyboru przyszłego fachu w trakcie nauki – zgodnie z predyspozycjami i zainteresowaniami, ale przy wsparciu szkolnego doradcy zawodowego. Klasa wielozawodowa skupia uczniów kształcących się w różnych profesjach. W szkole uczestniczą oni w lekcjach z przedmiotów ogólnych, a zajęcia praktyczne odbywają w zakładach pracy, z którymi podpisali umowę o pracę. Jest to umowa o pracę zawarta pomiędzy uczniem a pracodawcą w celu przygotowania do zawodu. Z tego tytułu okres nauki wlicza się do stażu pracy. Ponadto za czas praktyki uczniowie otrzymują wynagrodzenie.
Szkoła pomaga w znalezieniu odpowiednich, przyjaznych zakładów pracy, a dzięki możliwości kontaktu z pracodawcą od początku edukacji rosną szanse na pozyskanie pracy po zakończeniu edukacji szkolnej.
Po ukończeniu szkoły absolwenci mogą przystąpić do egzaminu zawodowego organizowanego przez okręgową komisję egzaminacyjną lub wziąć udział w egzaminie czeladniczym organizowanym przez izby rzemieślnicze
Osobom z deficytem wzroku oraz niewidomym szczególnie polecane są zawody kucharza, piekarza, cukiernika, sprzedawcy oraz ślusarza.
Kontakt:
tel: 32 241 49 62, email: t.zak@soswchorzow.pl
SOSW Chorzów, ul. Hajducka 22, 41-500 Chorzów

Źródło:
BIP, nr 15 (60), sierpień 2013

_________________
Pozdrawiam
Beata



Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt wrz 20, 2013 11:13 
Offline

Dołączył(a): N maja 26, 2013 00:42
Posty: 2829
Gazeta Wyborcza (2013-09-12), autor: Monika Adamowska, oprac.: GR

Na początku września u dyrektora szkoły, do której chodzi dziecko, można ubiegać się o zwrot kosztów zakupu podręczników. To dofinansowanie w ramach rządowego programu „Wyprawka szkolna" na podstawie „Rozporządzenia Rady Ministrów z 12 lipca 2013 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i materiałów dydaktycznych" (DzUz2013r., poz.818) – czytamy w Gazecie Wyborczej.
Przepis określa szczególne warunki dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego: słabowidzących, nie słyszących, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, w stopniu umiarkowanym lub znacznym (oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi zjedną z tych wcześniej wymienionych). Ichnie obowiązuje kryterium dochodowe. Uczniowie z upośledzeniem umiarkowanym lub znacznym mogą dostać zwrot kosztów nie tylko podręczników, ale też materiałów dydaktycznych.
Przepisy różnicują pomoc dla tych, którzy korzystają z podręczników do kształcenia specjalnego i nie korzystają. Kto i do jakiej kwoty może ją dostać?
- 225 zł - uczniowie słabowidzący, niesłyszący i z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim z klas I-III podstawówki i ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia. Także upośledzeni w stopniu umiarkowanym lub znacznym w podstawowej lub gimnazjum, którzy nie korzystają z podręczników do kształcenia specjalnego. Również ze szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy – uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

- 325 zł - uczniowie słabowidzący, niesłyszący, upośledzeni w stopniu lekkim, niekorzystający z podręczników do kształcenia specjalnego z klas: IV-VI podstawówek i ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia lub klas I-III ogólnokształcącej szkoły baletowej.

- 350 zł - uczniowie słabowidzący, niesłyszący, upośledzeni w stopniu lekkim w gimnazjum. Także w klasach I-III ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia. Z klas I-III ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych. W klasach IV-VI ogólnokształcącej szkoły baletowej, którzy nie korzystają z podręczników do kształcenia specjalnego.

- 390 zł - uczniowie słabowidzący, niesłyszący, upośledzeni w stopniu lekkim z zasadniczej szkoły zawodowej.

- 445 zł - uczniowie słabowidzący, niesłyszący, upośledzeni w stopniu lekkim realizujący kształcenie: w LO, klasach IV-VI ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, w klasach IV-VI ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, liceum plastycznym, w kl. VII-IX ogólnokształcącej szkoły baletowej, klasie III liceum profilowanego, technikum oraz klasie III technikum uzupełniającego.

Jeszcze wyższe dotacje przewidziane są dla uczniów niesłyszących i z upośledzeniem umysłowym korzystających z podręczników przeznaczonych do kształcenia specjalnego. Oni w zależności od stopnia niepełnosprawności, szkoły i klasy mogą dostać nawet do 607 zł lub do 770 zł.
Pozostałych uczniów obowiązują kryteria dochodowe. Na zwrot kosztów podręczników liczyć mogą uczniowie z klas I-III i kl. V szkoły podstawowej i ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, kl. II szkoły ponadgimnazjalnej, kl. V ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia i ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, kl. II liceum plastycznego oraz kl. II lub VIII ogólnokształcącej szkoły baletowej. W zależności od klasy i rodzaju szkoły mogą otrzymać do: 225 zł, 325 zł, 390 zł czy 445 zł.
Do 5 proc. uczniów objętych programem w gminach może mieć przyznaną wyprawkę nawet wtedy, gdy przekracza kryterium dochodowe. Jeżeli rodzina ma trudną sytuację, warto zawsze zapytać, czy nie może skorzystać z tego dofinansowania. Gminy same określają termin, w którym można ubiegać się o wyprawkę szkolną. Trzeba się pospieszyć, bo jest krótki.
Rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym mogą korzystać ze świadczeń rodzinnych. Obowiązują je nieco wyższe kryteria dochodowe niż rodziny z dziećmi zdrowymi. Zasiłek rodzinny dostaną przy dochodzie do 623 zł na osobę w rodzinie. Zasiłek wynosi: 77 zł - na dziecko do 5 lat; 106 zł - na dziecko od 5 do 18 lat; 115 zł - na dziecko w wieku 18-24 lata.
Wypłacany jest na dziecko do 18 lat, a jeśli się uczy - do 21 lat, zaś na dziecko z orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności, które kontynuuje naukę w szkole lub szkole wyższej dłużej, do 24 lat.
Ten, kto ma prawo do zasiłku rodzinnego, może ubiegać się o dodatki do niego.
• Dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego - na częściowe pokrycie wydatków szkolnych. Wniosek trzeba złożyć do dnia zakończenia okresu zasiłkowego, w którym rozpoczął się rok szkolny, tzn. do końca października.
• Dodatek z tytułu wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej –na trzecie i każde następne dziecko w rodzinie - 80 zł miesięcznie.
• Z tytułu podjęcia przez dziecko nauki poza miejscem zamieszkania - wszyscy mogą otrzymać 50 zł miesięcznie na dojazdy albo 90 zł miesięcznie przez rok szkolny na mieszkanie np. w internacie. Albo na jedno, albo na drugie. Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym ma tę samą stawkę. Ale dziecko sprawne dostanie go na zamieszkanie w miejscowości, gdzie jest szkoła ponadgimnazjalna lub artystyczna, w której realizowane są obowiązki szkolny i nauki. Dziecko z orzeczeniem o niepełnosprawności także – szkoła podstawowa lub gimnazjum. Dodatek na dojazdy należy się do miejscowości, gdzie jest siedziba szkoły ponadgimnazjalnej lub artystycznej, w której realizowany jest obowiązek szkolny i obowiązek nauki.
• Z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego - 400 zł miesięcznie, gdy na urlopie sprawujemy osobistą opiekę nad dzieckiem. Na jedno dziecko do 24 miesięcy na bliźniaki i wieloraczki do 36 miesięcy. Na dziecko niepełnosprawne dłużej - do 72 miesięcy.
• Z tytułu samotnego wychowywania dziecka -170 zł miesięcznie. Ale jeśli w rodzinie jest dziecko niepełnosprawne, to należy się wyższy - o 80 zł więcej. Dostaną go tylko ci, którzy nie mają na dziecko zasądzonych alimentów, bo ojciec jest nieznany lub drugi z rodziców nie żyje, albo powództwo o alimenty zostało oddalone.
• Z tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego - to specjalny dodatek dla rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym. Wysokość zależy od wieku dziecka: 60 zł na dziecko do 5 lat, a 80 zł - od 5 do 24 lat. Dostaniemy go, jeśli dziecko do 16 lat ma orzeczenie o niepełnosprawności, a na starsze - gdy ma orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności.

Na dziecko, które urodziło się niepełnosprawne lub zostało niepełnosprawne przed ukończeniem 18 lat, można otrzymać świadczenie pielęgnacyjne. Obecnie łącznie to 820 zł.Zasiłek pielęgnacyjny to 153 zł miesięcznie. Dla kogo? Dla: niepełnosprawnego dziecka; niepełnosprawnej osoby powyżej 16 lat z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności; osoby powyżej 16 lat z orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, jeśli powstała ona do ukończenia 21 lat. Nie należy się np. wtedy, gdy dziecko jest umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie.

Więcej w Gazecie Wyborczej z 5 września 2013 r.
dodano: 2013-09-12 14:38
Źródło:
http://www.baza-wiedzy.pl/index.php?email=bewika@interia.pl&mode=press_show_category&id=16830&slug=pieniadze-na-dzieci-niepelnosprawne.html

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt paź 01, 2013 13:53 
Offline

Dołączył(a): N kwi 14, 2013 14:14
Posty: 0
Autor: Ada Prochyra, Źródło: Integracja 4/2013

Pod koniec stycznia poinformowaliśmy o wdrożeniu dotychczasowego programu PFRON "Student II" w struktury realizowanego przez samorządy powiatowe Aktywnego Samorządu (teraz jako Modułu II). Czytelnicy żywo zareagowali na tę zmianę, umieszczając pod artykułem liczne komentarze, w większości mało pozytywne.
Z punktu widzenia PFRON i realizatorów wdrożenie programu przebiegło bez większych problemów. Jednak dotrzymanie urzędowych terminów nie przełożyło się na zadowolenie beneficjentów. Jeszcze w połowie lipca docierały do nas sygnały o kłopotach z realizacją programu. Wraz z rozpoczynającym się nowym rokiem akademickim postanowiliśmy przyjrzeć się tej sprawie i wyjaśnić wątpliwości nagromadzone wokół Modułu II Aktywnego Samorządu.

Zasady zasadami
Od bieżącego roku program "Student II" jest jednym z elementów pilotażowego programu Aktywny Samorząd. Nie jest już realizowany przez PFRON, ale samorządy powiatowe. W latach 2008–2010 PFRON i Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej przeprowadziły badania, z których wynikało, że jakość życia osób z niepełnosprawnością jest ściśle związana z jakością działania społeczności lokalnych. Jak informował na swojej stronie PFRON, program Aktywny Samorząd miał być „ważnym krokiem w kierunku wydajniejszego modelu polityki społecznej wobec osób niepełnosprawnych”. Zdaniem autorów badania, samorząd powinien wziąć większą odpowiedzialność za „poprawę efektywności pomocy kierowanej do osób niepełnosprawnych”, a żeby to zrobić, „musi otrzymać dobre prawne oprzyrządowanie oraz silniejsze niż dotąd wsparcie finansowe dla działań prowadzonych wobec osób niepełnosprawnych”.
Tymczasem beneficjenci zamiast korzystać z ułatwionego dostępu do edukacji, narzekają na zamieszanie i brak informacji o losach swoich wniosków i terminie wypłat. Czy pretensje są słuszne, czy coś jest na rzeczy? Co jest powodem kłopotów w realizacji programu i jakie będą jego losy? Z tym zwróciliśmy się do realizatorów.

Wszystko źle?
Użytkownicy forum portalu www.niepełnosprawni.pl zgłaszają różne problemy, z którymi zetknęli się podczas starań o dofinansowanie. Byli niezadowoleni przede wszystkim z opóźnień w podpisywaniu umów i wypłacie środków. Jacek z Wolsztyna napisał bezpośrednio do redakcji: „Od momentu kiedy powiaty przejęły program ["Student II" – przyp. red.], pieniędzy od razu mniej i na dodatek dofinansowanie na II semestr otrzymałem w lipcu! Czyli po zakończeniu nauki! Zgroza, po prostu zgroza”. Użytkownik forum Krzysiek nie kryje rozgoryczenia z powodu urzędniczego marazmu: „A w Warszawie kiedy będą podpisywane umowy? Nikt nic nie wie. Urzędasy z Warszawy wyjątkowo źle, wręcz upodlająco traktują niepełnosprawnych. Miało być lepiej, jak sprawy studenta przejmie Aktywny Samorząd (w Warszawie wyjątkowo nieaktywny)”.

Agata Łuzdowska, z-ca dyrektora Stołecznego Centrum Osób Niepełnosprawnych – organu odpowiedzialnego za realizację Aktywnego Samorządu w Warszawie – tłumaczy, z czego wynikają późne terminy podpisywania umów ze studentami:
– Umowa z PFRON została podpisana 25 kwietnia 2013 r. Okres pomiędzy podpisaniem umowy z PFRON a początkiem przyjmowania wniosków to okres ustalania zasad realizacji zadania, przygotowania druków wniosków oraz promocji Aktywnego Samorządu na terenie Warszawy. Od 17 czerwca rozpoczęto weryfikację formalną wniosków przyjętych w I turze. 24 czerwca wysłano listę wnioskodawców do weryfikacji pod względem ewentualnych zobowiązań wobec PFRON (to są wymagania PFRON). 15.07. otrzymaliśmy zwrotne potwierdzenie pozytywnej weryfikacji list, a już 16 lipca zostały podpisane pierwsze umowy ze studentami. Na 26 lipca przygotowujemy pierwszy zestaw wypłaty środków. Procedura taka jest ustalona ze względu na sprawiedliwy podział środków, bez pominięcia jakiegokolwiek wnioskodawcy, spełniającego warunki do uzyskania pomocy. Zaznaczam, że przy realizacji tego zadania pracują dwie osoby, dla których są to dodatkowe obowiązki, i dwoje stażystów z Urzędu Pracy.

Użytkownik Zbyszek alarmował na forum: „Uwaga! Uczelnie nie chcą wydawać faktur z opóźnionym terminem płatności. Taki dokument jest konieczny do wniosku, aby był kompletny. Uczelnie obawiają się, że płatność będzie bez końca odwlekana przez Aktywny Samorząd. Studenci mogą być skreśleni z listy studentów (ci, których nie stać na zapłacenie czesnego) i tym samym nie spełnią warunku programu Student II”. W odpowiedzi na uwagę Zbyszka, Agata Łuzdowska zapewnia, że nie było potrzeby dostarczania zaświadczenia z uczelni ze wsteczną datą, aby wniosek o dofinansowanie nauki był ważny:
– Nie potrzeba wstecznej daty. Niezbędna jest informacja z uczelni o ponoszonych kosztach. Jeżeli student zapłacił wcześniej i nie ma szans na fakturę VAT, bo wydaje się ją do 7 dni po zapłaceniu, to uczelnia wydaje zaświadczenie z datą aktualną i informacją, kiedy, w jakiej wysokości i za który semestr dokonano płatności. Z punktu widzenia PFRON Z perspektywy PFRON sytuacja w Aktywnym Samorządzie wcale nie wygląda źle. Działając zgodnie ze swoim harmonogramem, Fundusz wyznaczył limit finansowy dla Modułu II i w ciągu tygodnia podpisał umowy z samorządami. Kiedy okazało się, że dla części z nich kwoty mogą okazać się za małe, przedłożył liczbę objętych programem beneficjentów nad terminowość wypłat. Limit środków: 25,7 mln zł – przeznaczonych na realizację Modułu II PFRON ustalił 25 kwietnia br. Do 30 kwietnia zawierane były umowy na realizację programu z poszczególnymi samorządami.
Jednak część z nich, wiedząc jakim dysponuje budżetem, wystąpiła do PFRON o zwiększenie limitu. Decyzja została podjęta 24 czerwca. W jej wyniku oddziały PFRON otrzymały dodatkowo ok. 5 mln zł na realizację programu w pierwszym półroczu.

Ewa Balicka-Sawiak, rzecznik prasowy PFRON wyjaśnia: „Sygnalizowane opóźnienia mogą dotyczyć semestru letniego roku akademickiego 2012/2013 oraz realizatorów programu z terenów dużych aglomeracji (przede wszystkim Warszawy). Przyczyną może być procedura zwiększania (na wniosek realizatorów) limitu środków finansowych na dofinansowania studentów oraz duża liczba wnioskodawców”.
W zeszłym roku, kiedy bezpośrednim realizatorem programu był PFRON, sytuacja wyglądała dosyć podobnie. „W trakcie realizacji programu przez PFRON w 2012 roku środki finansowe w analogicznym okresie akademickim były wypłacane po 15 czerwca 2012 roku” – dodaje rzecznik.
Mimo zapewnień PFRON, realizacja Modułu II w mniejszych miastach nie przebiegała dużo sprawniej. Anna Zdeb z Wydziału ds. Osób Niepełnosprawnych PCPR w Lublinie komentuje: – Studenci narzekali, bo wszystko przesunęło się w czasie. Kiedy realizacja w PFRON przebiegała semestralnie, nie było opóźnień. Ze względu na to, że program został przekazany nam do realizacji, terminy musiały zostać wydłużone. Nie była to wina ani nasza, ani PFRON. Wiadomo, że na taką operację trzeba czasu. Z naszego punktu widzenia nie było większych problemów w realizacji Modułu II, ale przypuszczam, że w przyszłym semestrze będzie to prostsze, bo będzie szło bardziej na zasadzie dofinansowania niż refundacji. Jak się okazało, kluczem do sukcesu było wcześniejsze doświadczenie w realizacji programu. Rzecznik prasowy szczecińskiego MOPR Wojciech Dąbrówka zapewnił redakcję, że „realizacja Modułu II jest dla szczecińskiego MOPR o tyle łatwiejsza, że pracownicy Działu Pomocy Osobom Niepełnosprawnym posiadają spore doświadczenie we współpracy z PFRON. Niemałe znaczenie ma również to, że rok wcześniej realizowaliśmy pilotaż programu Aktywny Samorząd. Cenimy sobie dotychczasową współpracę z Zachodniopomorskim Oddziałem Funduszu. W przeciwieństwie do wielu innych powiatów mieliśmy świadomość, jakie wyzwania stoją przed nami podczas drugiej edycji przedsięwzięcia”.

A studenci na to...
Dla studentów najważniejsze było otrzymanie dofinansowania do nauki w terminie mniej więcej zgodnym z terminem opłacania czesnego. Student Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I Wydziału Zamiejscowego w Nowym Tomyślu jest bardzo niezadowolony z organizacji wydawania dofinansowań: „Nie chcę marudzić, doceniam to, że dostałem pieniądze, to wielki plus. Pokryło całe czesne i bardzo mi pomogło. Ale coś jest nie tak, skoro wnioski można było składać jeszcze w maju, a pieniądze były wypłacone dopiero w lipcu, po zakończeniu nauki. Nie rozumiem też, dlaczego musiałem podawać jeszcze raz dane, które już są w PFRON. W dodatku z roku na rok pieniędzy jest mniej. Mam nadzieję, że od przyszłego roku akademickiego coś się zmieni, na pewno będę się przyglądał tej sytuacji”.

Rzecznik PFRON twierdzi, że: „do Biura PFRON dotarła informacja o przedłużającym się terminie udzielenia wsparcia, dlatego wystosowaliśmy do WCPR prośbę o przyspieszenie wypłaty przyznanych dofinansowań w ramach Modułu II przedmiotowego programu.
Do Mazowieckiego Oddziału PFRON nie wpłynęły sygnały z WCPR wskazujące na trudności merytoryczne tego realizatora w trakcie realizacji programu”. Umowy rzeczywiście zostały podpisane w przyspieszonym tempie, a zaraz za nimi poszły przelewy. Jak wyglądała komunikacja między beneficjentami a poszczególnymi realizatorami programu?
W przeciwieństwie do części użytkowników forum, Jacek z Wolsztyna jest dobrego zdania: „Papiery złożyłem w terminie wcześniejszym, nie na ostatnią chwilę i informacja była bardzo dobra. Obiecali, że zadzwonią i zadzwonili. Pod tym względem było ok”. Agata Łuzdowska z warszawskiego SCON ma raczej pozytywną opinię o studentach ubiegających się o dofinansowanie: – W większości przypadków współpraca układała się dobrze. Wnioski były wypełnione profesjonalnie, uzasadnienie wniosków precyzyjne i rzeczowe. Ale są też tacy państwo, którzy w ostatnim tygodniu składali wnioski, bardzo nieprecyzyjnie wypełnione, z rozmydlonym uzasadnieniem, wymagające interwencji i pomocy urzędnika, co niepotrzebnie pochłaniało czas, tak istotny w tym terminie.
Organizacyjne zamieszanie i opóźnienia w wypłacie dofinansowań to niewątpliwe utrudnienie, ale studenci też nie są bez winy. Zdarzało się, że urzędnicy spotykali się z roszczeniową postawą, brakiem samodzielności w wypełnianiu wniosków, a nawet agresją studentów.

Wojciech Dąbrówka komentuje to dyplomatycznie: – Pewną niedogodnością jest odkładanie przez studentów składania wniosków na ostatnią chwilę. Nierzadko bywają one niewłaściwie wypełnione i nie zawierają wymaganych załączników. Agata Łuzdowska przedstawia sprawę jasno: – Każdy wniosek ma załączniki. Trzeba spokojnie wszystko przeczytać. Po dokładnym zapoznaniu się, wystarczy jedna wizyta w dziekanacie. Jeżeli człowiek jest studentem, to wymagam od niego czytania ze zrozumieniem. Student ma obowiązek sam wypełnić wniosek. Proszę uwierzyć, że nie jest to trudne. Niektórzy się przyzwyczaili, że jeżeli czegoś nie wypełnią, to trudno. Tak nie może być, bo podczas kwalifikacji takie wnioski są niżej oceniane.

Idzie ku lepszemu?
Wydaje się, że studenci wydali już swoją opinię na temat Studenta II. Nie można jednak zapominać o tym, że po drugiej stronie są urzędnicy, dla których sytuacja jest nowa. – Robimy to pierwszy raz. My też się uczymy, tym bardziej, że Moduł II jest tylko jednym z siedmiu podzadań w Aktywnym Samorządzie. Mam nadzieję, że tegoroczne doświadczenia usprawnią realizację tego zadania w przyszłym roku – wyjaśnia Agata Łuzdowska.
Z kolei PFRON, który odpowiada za monitorowanie i ewaluację Aktywnego Samorządu, przymierza się do jego profesjonalnej oceny. Ewa Balicka-Sawiak przedstawia warunki planowanej ewaluacji całego programu: „Celem ewaluacji będzie uzyskanie oceny dotyczącej przebiegu i wyników programu. Raport z badań powinien m.in. ustalać stan faktyczny w zakresie stopnia wdrożenia, skuteczności oraz jakościi efektów programu. W wyniku tego badania PFRON oczekuje rekomendacji dotyczących warunków, czynników oraz metod sprzyjających poprawie efektywności programu i sprawnej jego realizacji”. Gdyby okazało się, że ocena programu znacząco odbiega od oceny studentów, zawsze istnieje możliwość zgłoszenia nieprawidłowości.
Rzecznik PFRON zapewnia, że „każda osoba niepełnosprawna może i powinna zgłosić do PFRON ewentualne nieprawidłowości związane z realizacją programu. Fundusz wówczas sprawdzi i przeanalizuje otrzymane informacje oraz przedstawi swoje stanowisko w zgłaszanej sprawie, a także podejmie konieczne i możliwe w danym przypadku działania”.

Moduł II w internecie
Wszystkie informacje dotyczące programu Aktywny Samorząd znajdują się na stronie PFRON, w specjalnym banerze. Obecna tura naboru wniosków zaplanowana jest na 1.08–30.09.2013 r.

Korzyści z programu
Moduł II programu Aktywny Samorząd ma służyć podniesieniu kwalifikacji osób z niepełnosprawnością, a docelowo - poprawie szans na rywalizację o zatrudnienie na otwartym rynku pracy. Mogą wziąć w nim udział osoby ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Ubiegać się można o dofinansowanie kształcenia na poziomie wyższym, m.in.: wydatki na czesne, zakwaterowanie, dojazdy, wyjazdy naukowe. Maksymalna kwota, którą można uzyskać na pokrycie kosztów czesnego za jeden semestr nauki w 2013 r., to 3 tys. zł, tak samo jak za przeprowadzenie przewodu doktorskiego. Dodatkowo osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności mogą otrzymać do 800 zł na pokrycie kosztów kształcenia, a osoby z umiarkowanym stopniem do 500 zł. Dodatek ten może być powiększony nawet o 40 proc. w przypadku osiągania dobrych wyników w nauce (średnia ocen powyżej 4,50). Osoby głuche, niewidome i głuchoniewidome także mogą uzyskać powiększone świadczenie o odpowiednio: 20 proc., 25 proc. i 30 proc. Zgodnie z założeniem, każda osoba, która zakwalifikuje się do programu, otrzyma dofinansowanie.

Sekcja Skarg, Wniosków i Interwencji PFRON: e-mail: interwencje@pfron.org.pl, nr tel.: 22 50 55 213 i 22 50 55 372.

Data opublikowania dokumentu: 2013-09-24, 14.16
Źródło:
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/172258?utm_source=biuletyn&utm_medium=email&utm_campaign=26.09.2013

_________________
Pozdrawiam
Beata



Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt gru 17, 2013 19:47 
Offline

Dołączył(a): N kwi 14, 2013 14:14
Posty: 0
Nie ma odwrotu od edukacji włączającej
Autor: Beata Rędziak, Źródło: inf. własna

- Po ostatniej konferencji w Brukseli widać jasno, że od edukacji włączającej nie ma odwrotu – powiedział wiceminister edukacji narodowej Tadeusz Sławecki 11 grudnia br. na posiedzeniu sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.
Równocześnie wiceminister zaznaczył, że należy obalić mit, iż wprowadzenie edukacji włączającej wpłynie na likwidację szkół specjalnych. Za najważniejsze w tym procesie uznał przełamanie barier w mentalności. Minister Sławecki, informując o funkcjonowaniu edukacji włączającej i integracyjnej, podkreślił, że w 2013 r. został wykonany bardzo duży wysiłek legislacyjny w tym obszarze.
– Zniknęła np. w rozporządzeniu ws. druków szkolnych sprawa stygmatyzacji świadectw – dziecko z niepełnosprawnością musi zrealizować podstawę programową, ale różnymi metodami – mówił.
Przesunęła się także w dół granica wieku dziecka, w którym jest ono diagnozowane, co oznacza, że coraz młodsze dzieci są objęte wczesnym wspomaganiem.
- Subwencja oświatowa dla ucznia z niepełnosprawnością jest dużo wyższa niż na ucznia pełnosprawnego. Urzędy skarbowe zaangażowały się w kontrolę źle wydatkowanych subwencji i niekiedy powiaty muszą zwracać duże sumy pieniędzy w takich sytuacjach – zaznaczył wiceminister.
Według niego w latach 2014-2020 są szanse na nowe systemowe działania w obszarze edukacji włączającej.

Większość nauczycieli nieprzygotowana
Agnieszka Niedźwiecka ze Stowarzyszenia Nie-Grzeczne Dzieci zaznaczyła, że według niej edukacja włączająca nie będzie w Polsce możliwa bez wsparcia merytorycznego nauczycieli.
– Większość nauczycieli nie jest przygotowana i nie chce pracować z uczniami z niepełnosprawnością – na to wskazała kontrola NIK. Inną ważną kwestią jest to, że nie ma indywidualizacji procesu kształcenia oraz brak jest środków na realizację specjalnych potrzeb edukacyjnych. Subwencje nie zawsze trafiają do placówek, gdzie uczą się niepełnosprawne dzieci – mówiła Niedźwiecka.
Wśród problemów zgłaszanych przez rodziców wymieniła ona m.in. częste mylenie pomocy psychologicznej z rewalidacją, brak środków na finansowanie nauczycieli wspomagających i problemy z dowozem dzieci do wybranej przez rodzica szkoły.
Edukacja włączająca stawia na zindywidualizowane nauczanie na podstawie orzeczenia wydanego przez zespół orzekający w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Uczeń, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, niezależnie od rodzaju placówki, do której uczęszcza, ma indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, dostosowany do jego potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych.
Szacuje się, że w Polsce 18-20 proc. całej populacji uczniowskiej to uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Data opublikowania dokumentu: 2013-12-12, 10.42
Źródło:
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/1 ... rAI4sHxLIU

_________________
Pozdrawiam
Beata



Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz kwi 03, 2014 06:32 
Offline

Dołączył(a): N maja 26, 2013 00:42
Posty: 2829
W Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących z Oddziałami Integracyjnymi w Białymstoku utworzono dwa nowe kierunki nauczania: technik masażysta oraz technik tyfloinformatyk.
Oba kierunki przeznaczone są wyłącznie dla uczniów z dysfunkcją wzroku. Szkoła mieści się w centrum Białegostoku – niedaleko siedziby Okręgu Podlaskiego, a zajęcia dydaktyczne odbywają się w nowo wyremontowanych i doskonale wyposażonych pracowniach. Co ważne, szkoła jest w pełni przystosowana do potrzeb osób niewidomych. Uczniowie, którzy obecnie są w I klasie, są zadowoleni z poziomu nauczania, atmosfery panującej w szkole oraz kadry w niej pracującej. Absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej na druku MEN, może też przystąpić do egzaminu maturalnego i po jego zdaniu otrzymuje świadectwo dojrzałości. Jest również możliwość zdania egzaminu zawodowego i uzyskania dyplomu z tytułem technika masażysty/ technika tyfloinformatyka.
W ubiegłym roku w rekrutacji pomagał Okręg Podlaski i wciąż współpracuje ze szkołą. Warto też dodać, że istnieje możliwość zamieszkania w pobliskim internacie.
Wszelkich informacji udziela p. Barbara Gierej – pedagog pracujący w ZSTiO, Okręg Podlaski. Można też dowiedzieć się więcej na stronie:
www.zstio.net.pl

Źródło:
http://www.pzn.org.pl/pl/aktualnosci/14 ... zkole.html

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr kwi 09, 2014 08:13 
Offline

Dołączył(a): N maja 26, 2013 00:42
Posty: 2829
Szkoła w centrum stolicy, mała liczba uczniów w klasie, indywidualne podejście do każdego i stała opieka specjalistów z zakresu tyflopedagogiki – to z pewnością największe atuty Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Słabowidzących nr 8 im. dr Zofii Galewskiej, który od przeszło 60 lat kształci osoby z dysfunkcją wzroku.
W Ośrodku, zlokalizowanym w warszawskim śródmieściu, działają:
•Szkoła Podstawowa nr 51,
•Gimnazjum nr 151,
•Liceum Ogólnokształcące nr CXXXVI,
•Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 62 (zawody: kucharz, sprzedawca, pomocnik hotelowy).
W każdej z nich realizowane są programy obowiązujące w placówkach ogólnodostępnych, jednak uczące się tu dzieci i młodzież słabowidząca, niewidoma oraz ze sprzężoną niepełnosprawnością mają zapewnione dodatkowe wsparcie. Uczniowie są pod opieką okulisty, biorą udział w zajęciach rewalidacyjnych, uczą się pisma Braille’a i wykonywania czynności dnia codziennego, uczestniczą w zajęciach z orientacji przestrzennej lub usprawniania widzenia. W Ośrodku prowadzona jest również terapia integracji sensorycznej i Tomatisa. Każdy uczeń może dodatkowo zapisać się na zajęcia umożliwiające rozwój swoich zainteresowań (np. teatr, szachy, taniec, sport, język angielski, itp.). Osoby spoza stolicy mogą zamieszkać w sąsiadującym z budynkiem szkoły internacie.
Nie każdy wie, że nie trzeba być uczniem szkoły, by skorzystać ze wsparcia zatrudnionych tu specjalistów. Przy Ośrodku działa bezpłatny punkt konsultacyjny, którego celem jest pomoc osobom z dysfunkcją widzenia, ich rodzicom i opiekunom oraz nauczycielom, wychowawcom i terapeutom z innych placówek. Są to porady z zakresu funkcjonowania dziecka z dysfunkcją wzroku, doboru pomocy optycznych, technicznych itp.
W Ośrodku pomoc znajdą również rodzice i opiekunowie dzieci młodszych (od 2 roku życia do rozpoczęcia nauki szkolnej) w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.
Szczegółowe informacje na temat placówki znajdują się na stronie internetowej: kozminska.edu.pl
Informacji udzielają także pedagog i psycholog szkolny.
Telefony: (22) 629 16 10, wew. 110 (pedagog) i wew. 113 (psycholog).

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy
dla Dzieci Słabowidzących Nr 8
im. dr Zofii Galewskiej
ul. Koźmińska 7
00-448 Warszawa
tel. (22) 629 16 10
tel. (22) 621 07 26
fax. (22) 621 68 44
e-mail: kozminska@sekretariat.pl
kozminska.edu.pl

Źródło:
bip nr 7 (76), kwiecień 2014

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr kwi 09, 2014 08:14 
Offline

Dołączył(a): N maja 26, 2013 00:42
Posty: 2829
Pytamy o podręcznik dla pierwszoklasistów

Od kilku miesięcy w różnych mediach możemy usłyszeć dywagacje na temat nowego podręcznika dla pierwszoklasistów. Roztrząsane są kwestie zasadności całego przedsięwzięcia, kosztów, braku czasu… Ponieważ z doświadczenia wiemy, że potrzeby uczniów niepełnosprawnych zwykle umykają decydentom z pola widzenia, postanowiliśmy zapytać o to już teraz.
28 lutego PZN wystosował pismo do Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych w Ministerstwie Edukacji Narodowej z prośbą o informację, czy MEN zamierza zlecić adaptację nowego podręcznika, uwzględniającą potrzeby dzieci niewidomych i słabowidzących, a jeśli tak, to czy zaadaptowany podręcznik zdąży trafić do szkół przed 1 września. PZN zapytał też o to, ile podręczników dla szkół podstawowych, gimnazjów, liceów ogólnokształcących i profilowanych oraz techników MEN przewiduje do adaptacji na rok szkolny 2014/2015.
31 marca z ministerstwa edukacji nadeszła odpowiedź. Joanna Wrona, dyrektor Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych, informuje nas, że na zlecenie MEN najpierw zostanie przygotowana adaptacja każdej z czterech części podręcznika dla pierwszej klasy szkoły podstawowej, następnie podręczników dla klas drugich i trzecich. „Dołożymy wszelkich starań – pisze pani dyrektor – aby pierwsza część podręcznika dla klasy I szkoły podstawowej została zaadaptowana, wydrukowana i przekazana do szkół do 1 września 2014 roku.”
Jednocześnie otrzymaliśmy informację, że w 2014 roku przewidziano wykonanie 100 adaptacji podręczników dla uczniów niewidomych i słabowidzących (z zakresu szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych). Tak przewiduje umowa zawarta pomiędzy MEN a Uniwersytetem Warszawskim. Mamy więc nadzieję, że plany zostaną zrealizowane i dzieci zaczną szkołę zaopatrzone we właściwe wersje podręczników.
Kazimierz Gąska

Źródło:
bip nr 7 (76), kwiecień 2014

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn cze 09, 2014 11:37 
Offline

Dołączył(a): N maja 26, 2013 00:42
Posty: 2829
Ważne i ciekawe publikacje Fundacji TRAKT

Informujemy, że w Fundacji Polskich Niewidomych i Słabowidzących „Trakt” jest jeszcze dostępna specjalistyczna publikacja dla nauczycieli, pedagogów i rodziców pt. „Jak przygotować niewidome dziecko do nauki brajla?”. Przewodnik, napisany w ciekawy i przystępny sposób, zawiera teoretyczne i praktyczne informacje, wskazówki oraz ćwiczenia, stymulujące rozwój niewidomego dziecka przygotowującego się do nauki w szkole.

Dla zainteresowanych tematyką niepełnosprawności wzroku są jeszcze egzemplarze ciekawej publikacji pt. „Przewodnik po problematyce osób niewidomych i słabowidzących”. Książka, wydana w czarnodruku oraz na płycie w formacie tekstowym i Daisy, w sposób ciepły i przyjazny zaznajamia z codziennością życia osób z dysfunkcją wzroku, a czytelnikowi niewidzącemu pomaga odnaleźć równowagę pomiędzy możliwościami i ograniczeniami związanymi z niepełnosprawnością.

Zachęcamy też do zapoznania się z najnowszą publikacją tyflograficzną TRAKT-u pt. „Bliżej Skarbów Kultury”. Jej podstawowa część to barwna i wypukła mapa Polski. Naniesiono na nią wszystkie obiekty widniejące na liście dziedzictwa kulturowego UNESCO oraz kilka innych. Zintegrowany z mapą opis, wszystkie uwzględnione na niej zabytki prezentuje w zwykłym, powiększonym druku, ale dostępny jest też w wersji elektronicznej, zarówno tekstowej, jak i w Daisy. Zredagowany w sposób ciekawy i przystępny, zapoznaje czytelnika z historią, wyglądem danego obiektu oraz ciekawostkami na jego temat. Publikację w formacie Daisy można pobrać nieodpłatnie, klikając w poniższy link:
http://www.trakt.org.pl/skarby/pobierz.php

Bliższe informacje o tych i innych publikacjach Fundacji TRAKT można znaleźć na stronie:
www.trakt.org.pl
uzyskać pod telefonem 22 576 18 79 albo 22 576 18 78 drogą mailową:
fundacja@trakt.org.pl

Źródło:
Biuletyn Informacyjny „Pochodni” numer 11 (80), czerwiec 2014

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn cze 09, 2014 11:43 
Offline

Dołączył(a): N maja 26, 2013 00:42
Posty: 2829
Nowe możliwości dla uczących się we Wrocławiu

Wrocławskie Stowarzyszenie „Twoje nowe możliwości” od 6 lat zajmuje się wyrównywaniem szans osób z niepełnosprawnością w zdobywaniu wykształcenia i pracy. Regularnie organizuje szkolenia podnoszące kwalifikacje niepełnosprawnych studentów i absolwentów, kursy językowe oraz wyjazdy integracyjno-szkoleniowe. Zajmuje się też adaptowaniem podręczników akademickich, tak aby były dostępne dla osób słabowidzących i niewidomych. Właśnie teraz Stowarzyszenie zaprasza osoby z dysfunkcją wzroku do udziału w kolejnej edycji projektu o nazwie „Centrum adaptacji materiałów dydaktycznych”.

Z czego można skorzystać:
1. Warsztaty z posługiwania się alfabetem brajla
Poziom zaawansowania dostosowany do potrzeb uczestnika. Możliwe są zarówno indywidualne lekcje od podstaw, jak i zaawansowane zajęcia z zagadnień dotyczących notacji matematycznej, fizycznej czy chemicznej.
Oczywiście, notację matematyczną można zapisywać na różne sposoby (służy do tego np. latex czy mathml), nawet przy użyciu własnego pseudojęzyka, ale zawsze zarówno odczyt tak zapisanej informacji, jak i same obliczenia będą trudniejsze w porównaniu z tym, co umożliwia brajl. A poza tym, gdy wygłaszamy jakikolwiek referat czy przemówienie, warto mieć pod palcami pomoc sporządzoną pismem punktowym.
2. Warsztaty z obsługi sprzętu, czyli podnoszenie kompetencji w korzystaniu z nowych technologii
Zajęcia mogą obejmować m.in. podstawowe i zaawansowane zagadnienia obsługi najpopularniejszych programów udźwiękawiających i powiększających dla systemu Windows oraz obsługę systemów mobilnych, takich jak: Android czy IOS przy wykorzystaniu dedykowanych technologii asystujących, zaimplementowanych w tych systemach (smartfony i iPhony).
Warsztaty przewidują też obsługę monitorów brajlowskich i ich wykorzystywanie do pracy pod kontrolą Windows oraz w połączeniu z urządzeniami mobilnymi współpracującymi z systemem Android lub IOS.
Ponadto odbędą się szkolenia w zakresie przetwarzania materiałów papierowych na postać elektroniczną przy wykorzystaniu skanera i specjalistycznego oprogramowania OCR.W ramach tych zajęć uczestnicy zapoznają się z obsługą najpopularniejszych drukarek brajlowskich firm Index Braille i ViewPlus.
3. Adaptacja materiałów dydaktycznych do postaci dostępnej
W ramach tej formy wsparcia osobom z dysfunkcją wzroku umożliwi się zaopatrzenie w zaadaptowane specjalnie dla nich podręczniki i inne książki, albo ich fragmenty czy rozdziały. Materiały takie będą przygotowywane w różnych formatach (np. txt, doc, html, mp3) w zależności od potrzeby zgłoszonej przez danego uczestnika projektu.
Dotyczy to także trudnych w adaptacji materiałów technicznych, np. informatycznych, matematycznych, związanych z elektroniką, realizacją dźwięku itp.
4. Adaptacja grafik do postaci dostępnej użytkownikom
Uczestnicy projektu będą mieli możliwość zlecenia zaadaptowania grafik, w tym wykresów, diagramów itd. do postaci tyflografiki, czyli wydrukowania ich w technologii druku wypukłego z odpowiednimi opisami.
5. Zajęcia indywidualne z matematyki
Będą to korepetycje o profilu wyrównawczym oraz rozszerzającym wiedzę tak, aby uczestnik mógł swobodnie przejść od poziomu wiedzy w szkole ponadgimnazjalnej do tego, który jest niezbędny na studiach wyższych. Zajęcia będą się odbywały w siedzibie placówki lub w miejscu dogodnym dla uczestnika, a poprowadzą je nauczyciele akademiccy z tytułem co najmniej doktora.
Możliwa jest także pomoc w dotarciu uczestników do siedziby placówki.
Szczegółowe informacje można uzyskać w siedzibie Centrum Adaptacji Materiałów Dydaktycznych (ul. Spiżowa 17A/7A, 53-442 Wrocław), pod numerem telefonu 71 734 57 42 albo mailem:
adaptacja@tnm.org.pl

Źródło:
Biuletyn Informacyjny „Pochodni” numer 11 (80), czerwiec 2014

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn cze 09, 2014 11:49 
Offline

Dołączył(a): N maja 26, 2013 00:42
Posty: 2829
Już po maturze. Czas na decyzje co do kierunku studiów i uczelni. Jeżeli zaczynacie skłaniać się ku przekonaniu, że w Waszym przypadku, z powodu dużej dysfunkcji wzroku, studia nie wchodzą w grę - przeczytajcie poniższy tekst.
Prawda jest taka, że osoby niewidome i słabowidzące na wyższych uczelniach można już spotkać coraz częściej. Jedną z głównych tego przyczyn jest fakt, że ośrodki edukacyjne zwykle są dobrze dostosowane do szczególnych potrzeb takich studentów. Dla osoby niewidomej studiowanie dziś już naprawdę nie jest drogą przez mękę. To kwestia odważnej decyzji, a nie obiektywnych trudności.


W Krakowie większość uczelni dokłada starań, by osoby z niepełnosprawnością miały taki sam dostęp do wiedzy, jak wszyscy. Dbają o to Biura ds. Osób Niepełnosprawnych, których pracownicy służą pomocą i radą, czuwają nad odpowiednimi dostosowaniami oraz współpracują z innymi jednostkami w celu wsparcia swoich studentów. Jedną z wyróżniających się pod tym względem uczelni jest Uniwersytet Ekonomiczny.
Zaletą jest już jego usytuowanie niedaleko od Dworca Głównego oraz kilku ważnych punktów komunikacyjnych, m.in. Ronda Mogilskiego. Budynki Uniwersytetu znajdują się w jednym kampusie, co znacznie wszystko upraszcza. Pomimo to studenci ze znaczną niepełnosprawnością wzroku mają zapewnione lekcje z orientacji przestrzennej na tym terenie. Pomocne są również tabliczki brajlowskie na drzwiach, plany kampusu i inne udogodnienia.
Na kierunkach ekonomicznych ważna jest matematyka. Chociaż przedmiot ten trochę trudniej niż inne przekazać osobie niewidomej, dzięki odpowiednim adaptacjom i wsparciu jest to jak najbardziej możliwe. Na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie z pewnością nie stanowi to przeszkody. Pomimo dużej liczby zajęć z matematyki i przedmiotów ścisłych, osoba z niepełnosprawnością wzroku może tu zdobyć wykształcenie ekonomiczne czy informatyczne. Podręczniki w wersji brajlowskiej, zaadaptowane do postaci elektronicznej albo wydrukowane powiększoną czcionką z pewnością mogą zniwelować wiele problemów, podobnie jak dodatkowe konsultacje z wykładowcami. Pomocne są też stanowiska komputerowe, wyposażone w specjalistyczne oprogramowanie i sprzęt. Uczelnia robi wszystko, by niepełnosprawność nie ograniczała zdobywania wiedzy.
Ale studiowanie to nie tylko wykłady i ćwiczenia, to także poszerzanie swoich zainteresowań, rozwijanie pasji, zawieranie nowych znajomości, integracja z rówieśnikami… Oprócz tego, co oferuje Uniwersytet, student z niepełnosprawnością ma możliwość uczęszczania na różnorodne kursy i zajęcia, organizowane przez Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych. Może też trenować i zdobywać medale na ogólnopolskich zawodach. Integracyjną częścią życia studenckiego zajmuje się Zrzeszenie Studentów Niepełnosprawnych UEK, które organizuje wycieczki, spotkania, pokazy filmowe i inne atrakcje. Dzięki działalności w tej organizacji można zdobyć cenne doświadczenie, niezbędne przy szukaniu pracy.
Więcej szczegółowych informacji na temat studiowania na UEK można znaleźć na stronie BON, dostępnej dla osób z niepełnosprawnością wzroku:
http://bon.uek.krakow.pl/index.php

Źródło:
Biuletyn Informacyjny „Pochodni” numer 11 (80), czerwiec 2014

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pn cze 09, 2014 11:52 
Offline

Dołączył(a): N maja 26, 2013 00:42
Posty: 2829
Kursy językowe, zajęcia komputerowe, nauka orientacji przestrzennej i inne szkolenia dostosowane do potrzeb niewidomych i słabowidzących uczestników, a to wszystko w ramach projektu Centrum im. Ludwika Braille'a, który realizowany jest przez Fundację Instytut Rozwoju Regionalnego.
Z bezpłatnych szkoleń mogą skorzystać osoby niewidome i słabowidzące z Mazowsza i województw przylegających.
Warunkiem uczestnictwa w projekcie jest spełnienie poniższych kryteriów:
•posiadanie orzeczenia ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności z powodu dysfunkcji wzroku,
•wiek aktywności zawodowej,
•zamieszkanie na terenie jednego z województw: mazowieckiego, łódzkiego, kujawsko-pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego bądź świętokrzyskiego.
Z bogatej oferty szkoleń do wyboru są: komputerowe zajęcia indywidualne, nauka orientacji przestrzennej, a także kursy językowe. Trenerzy, zgodnie z zainteresowaniami czy potrzebami uczestnika projektu, dopasują do każdego najlepsze formy wsparcia, biorąc pod uwagę m.in. jego predyspozycje i preferencje.
Zainteresowane osoby proszone są o wypełnienie formularza zgłoszeniowego ze strony:
www.firr.org.pl
Aby uzyskać szczegółowe informacje o projekcie, można zadzwonić pod numer telefonu: 22 400 50 73.
Uwaga!!! W projekcie nie mogą wziąć udziału osoby zatrudnione w Zakładach Aktywności Zawodowej oraz uczestnicy Warsztatów Terapii Zajęciowej.

Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Pl. Konstytucji 5/4
00-657 Warszawa

Projekt jest współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Źródło:
Biuletyn Informacyjny „Pochodni” numer 11 (80), czerwiec 2014

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Wt wrz 09, 2014 07:30 
Offline

Dołączył(a): N maja 26, 2013 00:42
Posty: 2829
Autor: inf. prasowa

Jeśli jesteś osobą z niepełnosprawnością i tegorocznym maturzystą, a egzaminy na wyższą uczelnię masz już za sobą, to oferta właśnie dla Ciebie. Fundacja Anny Dymnej „Mimo Wszystko”, w ramach prowadzonego projektu „Akademia Odnalezionych Nadziei”, rozpoczyna trzecią edycję konkursu „Indeks Marzeń”.
Do konkursu mogą przystąpić maturzyści z niepełnosprawnością, którzy potrzebują finansowego wsparcia w kontynuowaniu edukacji. 9 laureatów otrzyma dziewięciomiesięczne stypendia w każdorazowej wysokości 1000 złotych brutto.
Do konkursu mogą się zgłaszać maturzyści, którzy przedstawią:
•aktualne orzeczenie o niepełnosprawności,
•zaświadczenie o dochodach rodziców lub prawnych opiekunów,
•wynik egzaminu maturalnego,
•zaświadczenie o przyjęciu na studia,
•list motywacyjny.

W liście motywacyjnym Uczestnik konkursu „Indeks Marzeń” musi uzasadnić, dlaczego to właśnie on powinien otrzymać stypendium.
O tym, komu zostanie przyznany „Indeks Marzeń”, zdecyduje wynik egzaminu maturalnego (do finałowej „dziewiątki” zostaną zakwalifikowane osoby, które będą miały najwyższą średnią spośród nadesłanych zgłoszeń) i list motywacyjny.
Dokumenty, wraz z wynikiem egzaminu maturalnego, orzeczeniem o niepełnosprawności, informacją o dochodach, listem motywacyjnym oraz zaświadczeniem o przyjęciu na studia, należy przesłać do 30 września 2014 roku na adres:
Fundacja Anny Dymnej „Mimo Wszystko”
ul. Profesora Stefana Myczkowskiego 4
30-198 Kraków
z dopiskiem: KONKURS AKADEMII ODNALEZIONYCH NADZIEI
lub na adres e-mail:
marcinpalys@mimowszystko.org
wpisując w tytule: KONKURS AKADEMII ODNALEZIONYCH NADZIEI
Regulamin konkursu „Indeks Marzeń” oraz informację na temat „Akademii Odnalezionych Nadziei” dostępne są na stronie Fundacji Anny Dymnej „Mimo Wszystko” oraz oficjalnym profilu Facebook.

Data opublikowania dokumentu: 2014-08-28, 15.26
Źródło:
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/189267

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Wt wrz 09, 2014 07:30 


Góra
  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Dział zablokowany Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 18 ] 

Strefa czasowa: UTC


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
To forum działa w systemie phorum.pl
Masz pomysł na forum? Załóż forum za darmo!
Forum narusza regulamin? Powiadom nas o tym!
Powered by Active24, phpBB © phpBB Group
Tłumaczenie phpBB3.PL