SYSTEM OBSŁUGI DOFINANSOWAŃ
1 stycznia 2004 r. weszły w życie przepisy znowelizowanej ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, dotyczące dofinansowań do wynagrodzeń zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych. System miesięcznego dofinansowywania wynagrodzeń zastąpił obowiązujący wcześniej system zwrotu części lub całości podatku od towarów i usług dla zakładów pracy chronionej. Na podstawie tej ustawy zarówno pracodawca z chronionego, jak i otwartego rynku pracy może obecnie uzyskać z PFRON miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych (pod warunkiem, że zatrudnia ich na podstawie umowy o pracę). Ustawodawca przewidział 3 podstawowe podmioty, które są uprawnione i mogą się starać o dofinansowanie do wynagrodzeń zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych. Pierwszy z nich to pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej. Drugi to pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, w tym co najmniej 6% osób niepełnosprawnych. Ostatnim uprawnionym podmiotem jest pracodawca zatrudniający w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy mniej niż 25 pracowników. Dofinansowanie nie przysługuje pracodawcom zobowiązanym do wpłat na Fundusz, czyli takim, którzy mają więcej niż 25 pracowników, ale mniej niż 6% niepełnosprawnych. Do podmiotów, które na mocy nowej ustawy straciły prawo do dofinansowania wynagrodzeń osób niepełnosprawnych (o ile nie osiągają wspomnianego wskaźnika 6%), należą m.in. państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne, będące jednostkami budżetowymi oraz instytucje kultury, osiągające w 2004 r. wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 2% oraz państwowe i niepaństwowe szkoły wyższe, wyższe szkoły zawodowe, publiczne i niepubliczne szkoły, osiągające w 2004 r. wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 1%. Istotnym warunkiem narzuconym przez ustawę, umożliwiającym otrzymanie dofinansowania z PFRON, jest nie posiadanie przez starającego się o nie pracodawcę zaległości w zobowiązaniach wobec Funduszu. Przez zobowiązania takie ustawodawca rozumie wszelkie rodzaje zobowiązań pracodawców wobec Funduszu, niezależnie od sposobu ich powstania. W szczególności mogą to być zobowiązania z tytułu obowiązkowych wpłat, jak i zobowiązania z tytułu np. niespłaconych pożyczek lub nienależnie pobranych dofinansowań itp. Dofinansowanie przysługuje wyłącznie do wynagrodzeń wypłaconych pracownikom niepełnosprawnym. Ustawodawca ustalił, że dofinansowanie z tytułu zatrudnienia przysługuje na te osoby niepełnosprawne, które są ujęte w ewidencji, prowadzonej przez Fundusz. Dodatkowo dofinansowanie przysługuje tylko na osoby niepełnosprawne, które nie osiągnęły wieku emerytalnego. Wysokość dofinansowania uzależniona jest od wymiaru czasu pracy pracownika, stopnia jego niepełnosprawności i szczególnych schorzeń, a także typu pracodawcy. W początkowym okresie obowiązywania ustawy pracodawcy prowadzący zakłady pracy chronionej otrzymali dofinansowanie w wysokości: 130% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności; 110% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności oraz 50% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności. Limity dofinansowań na przestrzeni lat ulegały zmianom. W chwili obecnej zgodnie z ustawą z 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw, pracodawcy od stycznia 2013 r. otrzymują niższe dofinansowanie na zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych z lekkim i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności oraz wyższe dofinansowanie na tych pracowników, którzy mają znaczny stopień niepełnosprawności. Tak więc pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej ma prawo do miesięcznej dopłaty w wysokości procentowej liczonej od najniższego wynagrodzenia, która kształtuje się następująco: 180% na niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności, 100% przy umiarkowanym stopniu niepełnosprawności oraz 40% na osobę zaliczoną do lekkiego stopnia niepełnosprawności. Dofinansowanie zwiększa się o 40% najniższego wynagrodzenia w przypadku osób niepełnosprawnych, u których stwierdzono tzw. schorzenia specjalne, czyli chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe, całościowe zaburzenia rozwojowe lub epilepsję oraz w przypadku pracowników niewidomych W początkowym okresie obowiązywania przepisów ustawy, przez najniższe wynagrodzenie użyte jako podstawę do wyliczenia kwoty należnego dofinansowania, należało rozumieć minimalne wynagrodzenie za pracę obowiązujące w grudniu roku poprzedniego. Dla przykładu od dnia 1 stycznia 2004 r. podstawę wyliczeń stanowiło minimalne wynagrodzenie za grudzień 2003 r., tj. 800 zł. Od 1 stycznia 2013 r. obowiązuje inna kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę, która jest podstawą do wyliczenia dofinansowania do pensji zatrudnianych przez pracodawcę osób niepełnosprawnych. Zgodnie ze stosownymi zapisami ustawy o rehabilitacji przez najniższe wynagrodzenie należy rozumieć minimalną płacę, obowiązującą w grudniu poprzedniego roku, ale ustalaną na podstawie odrębnych przepisów. Dlatego też bazą do ustalenia wysokości dofinansowania w 2013 r. jest kwota 1500 zł, czyli równowartość minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2012 r. Przedsiębiorcy, którzy nie mają statusu zakładu pracy chronionej, otrzymują tylko 70% kwot dofinansowania (lub 90% w przypadku dofinansowania na pracowników z tzw. schorzeniami specjalnymi), które przysługuje zakładom pracy chronionej. W 2013 r. maksymalne kwoty dofinansowania dla pracodawców, którzy zatrudniają pracowników z lekkim stopniem niepełnosprawności zatrudnionym na rynku chronionym wynoszą 600 zł, a na otwartym rynku pracy 420 zł. Dla pracownika z umiarkowanym stopniem pracodawca na rynku chronionym dostanie maksymalnie 1500 zł dofinansowania, a na rynku otwartym – 1050 zł. Z kolei pracodawca, zatrudniający osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności, otrzyma maksymalnie w przypadku rynku chronionego 2700 zł, a na rynku otwartym będzie to 1890 zł. Zróżnicowanie w dofinansowaniu pomiędzy otwartym i chronionym rynkiem pracy zdaniem specjalistów jest korzystne dla zakładów pracy chronionej, które mają dużo więcej dodatkowych obowiązków. Fundusz wypłaca miesięczne dofinansowanie w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy pracownika. Należy zaznaczyć, że miesięczne dofinansowanie nie obejmuje wynagrodzenia pracownika w części finansowanej przez Fundusz na podstawie innych przepisów ustawy. Oznacza to, iż pracodawca dokonując obliczenia kwoty należnego dofinansowania, powinien pomniejszyć wysokość dofinansowania w przypadku, gdy wynagrodzenie pracownika niepełnosprawnego zostało w części sfinansowane przez Fundusz na podstawie innych przepisów ustawy np. artykułu tejże mówiącego o finansowaniu przez Fundusz składek na ubezpieczenia społeczne pracownika niepełnosprawnego.
Od 1 grudnia 2012 r. wszedł w życie przepis, zgodnie z którym firmy zatrudniające osoby z niepełnosprawnością mają obowiązek przekazywać im wynagrodzenie na rachunek bankowy, rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub na adres zamieszkania pracownika. Pracownik może być zarówno właścicielem, jak i współwłaścicielem konta, wskazanego pracodawcy do przelewu pensji. W wyjątkowych sytuacjach może to być też rachunek innej osoby, np. opiekuna, pełnomocnika. Dotyczy to jednak tylko niepełnosprawnych, którzy mają trudności w codziennej egzystencji. Taki wymóg wprowadzony został w wyniku ostatniej nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Jego celem jest zapobieganie przypadkom fikcyjnego pobierania przez pracodawców dofinansowań do pensji osób niepełnosprawnych, które mimo formalnego zatrudnienia w rzeczywistości nie wykonują u nich żadnej pracy.
Ułatwieniem dla pracodawcy może być fakt, że na etapie comiesięcznego składania wniosku o wypłatę dofinansowania nie musi on dołączać żadnych nowych dokumentów. Fundusz będzie sprawdzał spełnianie tego warunku dopiero w przypadku prowadzenia postępowań wyjaśniających w zakresie prawidłowości ubiegania się o dofinansowanie do wynagrodzeń. W związku z tym pracodawca, fakt przekazania pensji na konto, będzie musiał udowodnić dopiero w trakcie kontroli, a PFRON będzie mógł wymagać wówczas przedstawienia np. potwierdzeń dokonania wypłaty wynagrodzeń oraz poniesienia kosztów płacy.
Uzyskując pomoc na zaangażowanie niepełnosprawnych, pracodawcy muszą się liczyć z daleko idącą kontrolą swoich poczynań i wydawanych pieniędzy. Organem uprawnionym do przeprowadzania takich kontroli jest PFRON. Fundusz to organ administracji publicznej wspierający rehabilitację oraz zatrudnienie osób niepełnosprawnych. W związku z tym Funduszowi przysługują dodatkowe uprawnienia kontrolne. Związane z tym szczegóły reguluje ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Pracodawcy zobowiązani są dokonać różnych wpłat pieniężnych na PFRON. Zgodnie ze stosownymi przepisami należności trzeba regulować do 20. dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym pojawiły się okoliczności powodujące powstanie tego obowiązku. Równocześnie pracodawca składa zarządowi PFRON deklaracje miesięczne i roczne poprzez teletransmisje danych w formie dokumentu elektronicznego. Przedsiębiorca, który spóźni się ze złożeniem miesięcznej informacji na temat liczby zatrudnionych niepełnosprawnych, czy deklaracji w sprawie obowiązkowych wpłat na PFRON lub nie przekaże w terminie na rachunek funduszu środków ze zwolnień podatkowych, może się spodziewać grzywny 500 zł. Fundusz kontroluje także pracodawców, którzy korzystają z pomocy publicznej w formie dofinansowań czy refundacji. Zgodnie ze stosownymi przepisami, prezes PFRON ma prawo skontrolować przedsiębiorców pobierających dofinansowanie do wynagrodzeń w zakresie miesięcznego wsparcia. Wyżej wzmiankowane przepisy dają także możliwość nałożenia grzywny w wysokości aż do 5 tys. zł., za udaremnianie lub utrudnianie przeprowadzenia kontroli przez pracowników PFRON. Podobna kara będzie groziła osobie, która zgłosi do funduszu nieprawdziwe dane, udzieli nieprawdziwych wyjaśnień lub odmówi odpowiedzi na pytania kontrolerów. Od 24 stycznia 2013 r. obowiązują nowe przepisy regulujące zasady przeprowadzania kontroli przez PFRON. Prezes zarządu PFRON może przeprowadzać kontrole pracodawcy dotyczące zgodności ze stanem faktycznym danych zawartych we wniosku o wypłatę dofinansowania wraz z dołączonymi do niego informacjami o niepełnosprawnych pracownikach, na których ubiega się o wsparcie oraz wysokości miesięcznego dofinansowania, w tym kwot i terminów poniesienia miesięcznych kosztów płacy zatrudnionych. Nowe rozporządzenie w sprawie trybu i sposobu przeprowadzania kontroli przewiduje pięć różnych trybów kontroli PFRON. W myśl nowych przepisów pracownicy Funduszu mogą przeprowadzić kontrolę kompleksową, problemową, sprawdzającą, okresową oraz doraźną. Tylko przed kontrolą kompleksową, problemową oraz okresową firma, do której wybierają się inspektorzy, musi być poinformowana z siedmiodniowym wyprzedzeniem, listownie lub mailem, o jej miejscu, zakresie i terminie. Kontrole Funduszu mogą teraz odbywać się w miejscu i godzinach świadczenia pracy przez pracowników podmiotu kontrolowanego, w obecności kierownika, a nie jak dotychczas tylko w siedzibie firmy. Na dodatek w uzasadnionych przypadkach kontrola może się odbywać poza zwykłymi godzinami pracy firmy, a nawet w dni wolne od pracy. Powyższe regulacje oznaczają, że kontrolerzy Funduszu mogą wkroczyć do budynku firmy, by sprawdzić, czy rzeczywiście zatrudnia niepełnosprawnych, na których pobiera dofinansowania. Należy jednak pamiętać, że omawiane rozporządzenie nie dotyczy tylko kontroli przeprowadzanych przez PFRON, ale także kontroli przeprowadzanych przez inne organy upoważnione do nich na podstawie ustawy o rehabilitacji. Przykładem mogą tu być przeprowadzane przez wojewodów okresowe i doraźne kontrole zakładów pracy chronionej i zakładów aktywności zawodowej, czy też kontrole, do których uprawniony jest pełnomocnik rządu do spraw osób niepełnosprawnych. Dofinansowania do wynagrodzeń pracowników realizowane są ze środków pochodzących z dotacji celowej z budżetu państwa. W związku z tym w zakresie wypłaconych dofinansowań znajdują zastosowanie niektóre przepisy ustawy o finansach publicznych. W szczególności należy mieć na uwadze przepis mówiący, że wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem, wyklucza prawo do ubiegania się o dotację przez kolejne trzy lata. Ostatnie lata dla firm zatrudniających niepełnosprawnych pracowników, a w szczególności tych mających status zakładów pracy chronionej, były trudnym czasem. Zmieniające się nawet, co pół roku przepisy i stopniowe ograniczenie przysługującej im pomocy, czy specjalnych uprawnień powodowały brak stabilizacji i niepewność, co do dalszego prowadzenia działalności. Potwierdzeniem nienajlepszej kondycji tej formy pomocy może być spadające w ostatnich miesiącach zatrudnienie osób niepełnosprawnych. - Ten spadek w systemie dofinansowań wynika z tego, że spadła atrakcyjność zatrudniania osób o określonej charakterystyce. W wyniku nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, która obowiązuje od początku 2012 r., znacząco zmniejszyło się dofinansowanie do zatrudniania osób z lekką niepełnosprawnością. Przyniosło to skutek w postaci dynamicznego spadku ich zatrudnienia. W ponad 90 proc. jest to kompensowane przez wzrost liczby zatrudnionych osób z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności. - Z tym, że w około jednej trzeciej do połowy przypadków polega to na przekwalifikowaniu tych osób, które miały stopień lekki, na stopień wyższy. Udowadnia to, że konieczne jest dalsze uszczelnianie systemu orzecznictwa, oraz dalsze poszukiwanie i modyfikacje w istniejącym systemie dofinansowania zatrudnienia osób niepełnosprawnych.
|