Portal - Informator Obywatelski Osób Niewidomych

www.defacto.org.pl
Teraz jest Cz mar 28, 2024 12:03

Strefa czasowa: UTC




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: Pn lis 06, 2017 20:22 
Offline

Dołączył(a): Cz kwi 11, 2013 17:55
Posty: 3263
Szanowni Państwo,
w poniższym wątku, zatytułowanym: "Niepodległa słowem malowana", chcielibyśmy zaprezentować dzieje walki o niepodległość Polski za pomocą audiodeskrypcji autorstwa wolontariuszy ze szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych. Na dzieła, które zostały wymalowane słowami przez wolontariuszy, składają się obrazy, rzeźby, odznaczenia wojskowe oraz fotografie dokumentujące życie legionowe.
Codziennie, aż do 11 listopada, w wątku będą pojawiały się kolejne audiodeskrypcje prezentujące i przybliżające sylwetki znanych legionistów, ich stroje i odznaczenia, bitwy w jakich brali udział, chwile podniosłe i te zupełnie zwyczajne.
Zachęcamy do śledzenia nowych postów i zapoznania się z audiodeskrypcjami!


Dofinansowano ze środków Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021 w ramach Programu Dotacyjnego „Niepodległa".

_________________


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pn lis 06, 2017 20:22 


Góra
  
 
PostNapisane: Śr lis 08, 2017 19:25 
Offline

Dołączył(a): Pn lis 06, 2017 20:12
Posty: 23
Tytuł: Portret brygadiera Józefa Piłsudskiego
Autor dzieła: Jacek Malczewski
Rok powstania dzieła: 1916
Technika i wymiary: Olej na desce, 58 na 73,5 centymetra.
Autor audiodeskrypcji: wolontariuszka Emilia Idziak, Gimnazjum nr 18 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kazimierza Wielkiego w Częstochowie.

Opis dzieła:
Obraz w kształcie leżącego prostokąta. Przedstawia popiersie mężczyzny w dojrzałym wieku na tle łąk i pól. Dominujące kolory dzieła to zielony, biały, niebieski oraz fioletowy. Na pierwszym planie tors szczupłego, umięśnionego mężczyzny, co możemy zauważyć po jego rozbudowanych ramionach. Postać ta zwrócona jest delikatnie w prawą stronę dzieła. Zwraca uwagę pociągły kształt twarzy z wysokim czołem, krótko przystrzyżone włosy z widocznymi zakolami oraz krzaczaste brwi. Mętne spojrzenie niebieskich oczu utkwione w dal. Malczewski mocno podkreślił garbaty, sporawy nos postaci, przez co nabrała ona ostrzejszego wyrazu, co zostało podkreślone również przez gęste, sumiaste wąsy nad górną wargą. Brwi i włosy postaci namalowane w przygaszonej kolorystyce brązów i szarości, natomiast wąsy brygadiera ukazane są w nieco jaśniejszych tonacjach brązu. Cera blada z rumieńcem. Mężczyzna ma błękitną koszulę z wysokim kołnierzem. W tle jaskrawozielone pole stopniowo przechodzące w turkusowo-fioletowy krajobraz.

Informacje dodatkowe:
Obraz ten znajduje się w Muzeum Narodowym w Warszawie w dziale: Zbiory sztuki polskiej do 1914 r.
Malczewski spośród wielu setek portretów, jakie namalował, jako osobną grupę ustanowił kompozycje, w których werystycznie ujęta postać modela wypełnia znaczącą część pierwszego planu, stwarzając iluzję wychodzenia poza ramy obrazu i narzucania swej fizycznej obecności widzowi.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Józef Haller
PostNapisane: Śr lis 08, 2017 19:31 
Offline

Dołączył(a): Pn lis 06, 2017 20:12
Posty: 23
Tytuł: Józef Haller, dowódca II Brygady Legionów, dowódca Armii Polskiej we Francji - fotografia pozowana.
Autor, data i wymiary fotografii nieznane.
Autor audiodeskrypcji: wolontariuszka Paulina Małasiewicz, Szkoła Podstawowa nr 1 im. Marii Konopnickiej w Blachowni.

Opis dzieła:
Pionowe, czarno-białe zdjęcie z widocznymi śladami zniszczenia i starości. W lewym dolnym rogu zdjęcia podpis - autograf "Józef Haller''. W centrum zdjęcia stoi mężczyzna – żołnierz średniego wzrostu w mundurze wojskowym. Na głowie ma czapkę rogatywkę z otokiem i czarnym daszkiem. Na otoku znajduje się metalowy orzeł wsparty na tarczy z literami WP – Wojsko Polskie. Żołnierz ma pogodną twarz, oczy lekko przymknięte, duży kulfoniasty nos. Twarz wyróżniają równo przycięte czarne wąsy i dostojna broda. Prawą dłoń ma schowaną do kieszeni płaszcza. Lewa ułożona wzdłuż tułowia. Ubrany jest w długi do ziemi płaszcz z futrzanym kołnierzem. Pod nim jasny mundur z kieszonkami i wysokim kołnierzem. Mundur przepasany czarnym pasem z dużą, prostokątną klamrą. Spodnie i buty częściowo zasłonięte płaszczem. Mężczyzna stoi w pomieszczeniu na dywanie w drobne wzory. W tle na ścianie wisi obraz, który przedstawia panoramę lasu i niebo. Przy kolanach mężczyzny jest ozdobna rama obrazu. Górnej części ramy nie ma na zdjęciu.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr lis 08, 2017 20:58 
Offline

Dołączył(a): Pn lis 06, 2017 20:12
Posty: 23
Tytuł: Bolesław Wieniawa-Długoszowski, podporucznik 1 pułku ułanów I Brygady Legionów - fotografia pozowana
Autor, data i wymiary fotografii nieznane.
Autor audiodeskrypcji: wolontariuszka Amelia Stolarska, Szkoła Podstawowa nr 1 im. Marii Konopnickiej w Blachowni.

Opis dzieła:
Zdjęcie ma kształt pionowego prostokąta. Jest ono czarno-białe. Na pierwszym planie stoi około trzydziestoletni mężczyzna, Bolesław Wieniawa-Długoszowski. Jego twarz zwrócona jest lekko w prawą stronę. Mężczyzna ma zmrużone oczy, sporych rozmiarów nos i pełne usta. Na głowie ma wysoką rogatywkę, czyli czapkę noszoną przez ułanów w Brygadzie Legionów. Jest to wysoka czapka z kilkoma, sięgającymi do ramion frędzlami po lewej stronie i okręgiem, przypominającym order po prawej. Jest ona wąska na dole i rozszerza się ku górze. Na jej niewielki, kwadratowy daszek założony jest cienki skórzany pasek. Mężczyzna ubrany jest w mundur. Jego górna część jest zdobiona ciemnymi, kwadratowymi obszyciami na piersi oraz na kołnierzu. Na środku jego munduru po lewej i prawej stronie znajdują się guziki. Pod szyją ma czarny kołnierzyk, a pod nim znajduje się czarna chustka. Ręce położone ma na biodrach. W prawej ręce trzyma papierosa, a w lewej pionowo opartą szablę. Za prawą ręką, zwisa swobodnie jasny płaszcz. Mężczyzna na nogach ma luźne spodnie. Jego buty sięgają do kolan. Tłem zdjęcia są drzewa, dom i droga. Mężczyzna stoi na drodze, a po jego lewej stronie znajduje się trawnik. Za postacią znajdują się dwa wyraźnie widoczne drzewa bez liści. Dalej w tle rozmazany las. W oddali po jego lewej stronie duży dom.

Informacje dodatkowe:
Postać na zdjęciu to Bolesław Wieniawa-Długoszowski. Był to podporucznik pierwszego pułku ułanów, pierwszej Brygady Legionów. Urodził się 22.07.1881 roku, a zmarł 01.07.1942 roku.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr lis 08, 2017 21:31 
Offline

Dołączył(a): Pn lis 06, 2017 20:12
Posty: 23
Tytuł: Piłsudski i oficerowie I Brygady Legionów Polskich, fotografia.
Data powstania dzieła: 1915-1916.
Autor audiodeskrypcji: wolontariuszka Julia Janus, Szkoła Podstawowa nr 1 im. Marii Konopnickiej w Blachowni.

Opis dzieła:
Zdjęcie jest czarno-białe, ustawione poziomo. Przedstawia grupę mężczyzn mających około 30-40 lat. Ukazani w całości. Stoją w nierównym szeregu. Za nimi niewielki, wiejski domek. Mężczyzn jest dziewięciu, ubrani są w mundury, buty oficerki, na głowach mają rogatywki. Mężczyzna pierwszy z lewej ma wąsy i pali papierosa, jest szczupły, średniego wzrostu, górną połowę jego twarzy zasłania rogatywka. Patrzy na wprost. Obie dłonie trzyma w przednich kieszeniach spodni. Mundur stanowi jasnoszara koszula z grubego materiału, z długim rękawem. Kołnierzyk koszuli jest czarny, naszyte są na nim gwiazdki, dwie z lewej strony i jedna z prawej. Spodnie nieco ciemniejsze od koszuli, uszyte z tego samego materiału i wpuszczone do butów, które sięgają kolan. Nie ma założonego pasa, a koszula jest wypuszczona ze spodni. Mężczyzna po prawej jest tego samego wzrostu, szczuplejszy od poprzednika i ma nieco jaśniejszy mundur. Lewą rękę trzyma w kieszeni, a prawą unosi do piersi. Koszula wypuszczona ze spodni. Kołnierzyk tego samego koloru co reszta koszuli. Na kołnierzyku widoczny czarny zygzak. Mężczyzna ma wysoko założoną rogatywkę. Następny mężczyzna jest nieco wyższy od poprzedniego. Prawa część jego ciała jest ukryta za mężczyzną po lewej. Lewa ręka uniesiona do piersi. Czapkę ma założoną a bakier. Twarz jest gładka, nie ma wąsów. Jego koszula różni się od stroju poprzedników, które nie miały żadnych detali. Ta ma na piersi dwa biegnące równolegle pionowo rzędy jasnych guzików. Kołnierz jest czarny. Na prawo od niego stoi Józef Piłsudski, w jasnym mundurze, koszuli wypuszczonej ze spodni i z jednym rozpiętym guzikiem u dołu. Ręce trzyma w kieszeniach. Stoi swobodnie na lekko ugiętych nogach. Charakterystyczną częścią jego wyglądu są długie, czarne wąsy. Pomiędzy nim a jego poprzednikiem schowany jest niższy mężczyzna. Ma on krótkie wąsy i mruży oczy. Na prawo od marszałka i nieco za nim stoi kolejny żołnierz, ma ciemniejszy mundur, ciemne wąsy i patrzy w prawą stronę. Odrobinę przed nim stoi wysoki i bardzo szczupły mężczyzna, w mundurze tego samego koloru, ma krótkie, ciemne wąsy i niewielkie okulary, patrzy na wprost, ma założony czarny pas. Ręce ma luźno opuszczone wzdłuż ciała. Na prawo od niego stoi niższy mężczyzna w jaśniejszym mundurze, bez pasa. Na jego twarzy widoczne są czarne wąsy, resztę twarzy zasłania czapka. Stojąc opiera się na prawej nodze, twarzą skierowany jest na wprost. Ostatni z żołnierzy stoi obrócony lewym bokiem. Jest tęższy od towarzyszy, ma jaśniejszy mundur. Nie ma wąsów, patrzy na wprost. Wszyscy stoją na ścieżce wyściełanej sianem, za nimi jest pleciony z gałązek płot, sięgający im do ramion. Po prawej stronie niewielkie drzewo. Za płotem stoi biały domek, na środku małe okienko, po lewej stronie otwarte drzwi, zaś po prawej nieco większe okno. Dach domku pokryty jest trzciną, ma jednolity, jasnoszary kolor.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Śr lis 08, 2017 21:51 
Offline

Dołączył(a): Pn lis 06, 2017 20:12
Posty: 23
Tytuł: Piłsudski ze sztabem. Akwarela wykonana w okresie kampanii zimowej na Podhalu 1914 roku
Autor dzieła: Zygmunt Rozwadowski
Rok powstania dzieła: 1914
Technika: akwarela
Autor audiodeskrypcji: wolontariuszka Lucyna Polok, Szkoła Podstawowa nr 1 im. Powstańców Śląskich w Mikołowie.

Opis dzieła:
Obraz prostokątny, zorientowany w poziomie. Przedstawia kilku mężczyzn na koniach, zwróconych lewym bokiem. Po lewej stronie obrazu, na czele oddziału Piłsudski na gniadym koniu. Mężczyzna odziany jest w zielony wojskowy płaszcz, spod którego wystaje szabla, jasne bryczesy i buty do kolan z brązowej skóry. Na głowie czapka żołnierska. Głowa Piłsudskiego zwrócona w prawo, twarz niewidoczna. Pozostali żołnierze odziani w błękitne płaszcze i ciemne spodnie. Na głowach czapki. Głowy wszystkich skierowane są w prawo, z dala od odbiorcy. Konie o różnym umaszczeniu: gniade, siwe, kasztanowate. Przy skórzanych siodłach przytwierdzone pionowo szable. W tle blade niebo, pod nogami zwierząt jasnozielona trawa. W lewym dolnym rogu drukowanymi literami napis: Sztab Pierwszej Brygady. U dołu obrazu, po prawej stronie podpis autora, pełne nazwisko Rozwadowski z pierwszą literą imienia Z, również drukowaną czcionką.

Informacje dodatkowe:
Autor obrazu żył w latach 1870 do 1950. Malarstwa uczył się między innymi pod okiem Jana Matejki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Następnie wyjechał do Monachium, gdzie kształcił się u Antona Azbego. Niektóre swoje dzieła wystawiał pod pseudonimem Jordan. W czasie Pierwszej Wojny Światowej walczył w Legionach w stopniu szeregowca. Malował przede wszystkich sceny batalistyczne z czasów napoleońskich i powstania listopadowego i obrazy z motywami koni, rzadziej portery, głównie swoich trzech córek, i pejzaże. Uczestniczył w tworzeniu Panoramy Racławickiej wraz z Janem Styką i Wojciechem Kossakiem. Wraz z Tadeuszem Popielem namalował dioramy Branki Tatarskie i Bitwę pod Grunwaldem. Był również dekoratorem i pedagogiem. Uznawany jest za malarza realistę. Jego dzieła charakteryzuje niemal fotograficzna dokładność, śmiałe skróty perspektywiczne i swoista dynamika układów kompozycyjnych.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz lis 09, 2017 18:41 
Offline

Dołączył(a): Pn lis 06, 2017 20:12
Posty: 23
Tytuł: Kurtka Józefa Piłsudskiego
Autor dzieła: wykonana w zakładzie Stanisława Wojczkowskiego
Rok powstania dzieła: 1920
Autor audiodeskrypcji: wolontariuszka Emilia Sobota, Szkoła Podstawowa nr 1 im. Powstańców Śląskich w Mikołowie.

Opis dzieła:
Kurtka mundurowa wykonana z szaroniebieskiej gabardyny. Zapinana na pięć dużych metalowych guzików z wytłoczonym orłem. Kołnierz stojący. Na nim dwie łatki granatowe z wypustką. Na nich wyhaftowano wężyk generalski srebrną nicią oraz orła stojącego na dwóch skrzyżowanych buławach. Buławy wykonane złotymi nićmi. Wężyk generalski i złociste buławy pojawiają się także na naramiennikach. Na piersi dwie kieszenie z kontrafałdą i klapkami zapinanymi na małe guziki. Dolna część lewej kieszeni nosi ślady cerowania. W prawej części klapki zacerowana dziura. Na kieszeni obszyte nicią dziurki do gwiazd orderowych. Wyżej sznureczki do zawieszania orderów i odznaczeń. Rękawy mają doszyte mankiety, zapinane na małe guziki. Na mankietach wyhaftowany jest srebrną nicią wężyk generalski. Podszewka pod kurtką jest beżowa, wykonana z jedwabiu, pod pachami ma łatane i cerowane rozdarcia.

Informacje dodatkowe:
Zgodnie z przepisami polski mundur wojskowy powinien być koloru khaki i jedyną osobą, która nosiła mundur nieregulaminowy, był Marszałek Polski Józef Piłsudski. Pozostał wierny szarej, strzeleckiej barwie oraz czapce maciejówce. Do dnia dzisiejszego zachowały się trzy kurtki mundurowe Józefa Piłsudskiego oraz czapka.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz lis 09, 2017 18:50 
Offline

Dołączył(a): Pn lis 06, 2017 20:12
Posty: 23
Tytuł: Czapka maciejówka Związku Legionistów Polskich
Rok powstania dzieła: 1927
Autor audiodeskrypcji: wolontariuszka Olga Smarzewska, Gimnazjum nr 24 w Lublinie.

Opis dzieła:
Czapka zwana maciejówką. Wykonana z siwo-niebieskiego sukna. Denko czapki okrągłe, na przodzie krótki daszek z brązowej, sztywnej skóry. Nad daszkiem, skórzane przyozdobienie w formie skórzanego paska z przewleczoną przez niego miedzianą klamrą. Na materiale powyżej daszka złoty orzeł legionowy bez korony.

Informacje dodatkowe:
Na pelcie czapki te posiadały inicjały Józefa Piłsudskiego – JP. Maciejówka była zazwyczaj jedyną częścią umundurowania noszoną do ubrania cywilnego.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz lis 09, 2017 19:11 
Offline

Dołączył(a): Pn lis 06, 2017 20:12
Posty: 23
Tytuł: Czapka rogatywka z orłem Pierwszego pułku ułanów Legionów Polskich
Autor dzieła: Zygmunt Rozwadowski
Rok powstania dzieła: początek 1915 roku
Autor audiodeskrypcji: wolontariuszka Oliwia Kożuch, Szkoły Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej w Blachowni.

Opis dzieła:
Wysokie nakrycie głowy wykonane ze skóry i szarego filcu. Czapka u dołu okrągła, na górze wykończona czerwonym, skórzanym denkiem w kształcie rombu. Dół czapki wykonany z brązowej skóry. Z przodu krótki, skórzany daszek. Na nim nałożony gruby zdobiony złotem pas umocowany po przeciwległych końcach daszka. Na froncie czapki, nad jej daszkiem, duża, srebrna plakietka z orłem w koronie. Orzeł przyczepiony jest do materiałowej części czapki, wykonanej z filcu. Materiał jest w kolorze szarym z czerwonymi obszyciami. Szczyt czapki w kształcie rombu z czterema rogami, jednym na froncie, jednym z tyłu i dwoma po bokach. Na lewym boku rombu, biało-czerwony kotylion, który kształtem przypomina kwiat róży.

Informacje dodatkowe:
Artykuł: "Czapka rogatywka z orłem Pierwszego pułku ułanów Legionów Polskich ze zbiorów Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku"

Czapka ułańska znajdująca się w zbiorach Muzeum nie była pierwszym wzorem nakrycia głowy noszonym przez legionowych ułanów. Została zaprojektowana dopiero na początku 1915 roku przez wachmistrza Zygmunta Rozwadowskiego (malarza).
Wyglądem wyraźnie nawiązywały do wysokich nakryć głowy noszonych w polskich oddziałach kawalerii w pierwszej połowie XIX wieku. Duże orły umieszczane na czapkach miały korony (w odróżnieniu od zdecydowanej większości orłów noszonych na czapkach piechoty). Zdarzało się, że polscy ułani korony te obcinali, co było wyrazem ich demokratycznych i antymonarchistycznych postaw. Już w czasie I wojny światowej orły te zaczęto nazywać „beliniackimi", od pseudonimu dowódcy kawalerii I Brygady rotmistrza Władysława Prażmowskiego. Czapki tych rozmiarów były mało praktyczne, jednak ułani I Brygady z determinacją używali ich zarówno „w polu" jak i za linią frontu. Chroniono je przy pomocy ceratowych pokrowców przed zniszczeniem. Na zimę ten element umundurowania najczęściej zdawano do magazynów.
Wysokie czapki projektu Zygmunta Rozwadowskiego są dziś najpowszechniej kojarzonym elementem stroju legionowego ułana. W okresie międzywojennym niektórzy weterani legionowi podczas oficjalnych wystąpień zakładali zachowane z lat Wielkiej Wojny mundury i swoje charakterystyczne czapki. Jednym z ostatnich ich wystąpień publicznych był pogrzeb Władysława Beliny-Prażmowskiego w Krakowie w roku 1938. Duże orły do czapek zachowywano jako pamiątki i obecnie są one cennym i poszukiwanym obiektem kolekcjonerskim. Natomiast zachowane w oryginale czapki trafiają się niezmiernie rzadko i stanowią sporą ciekawostkę, nawet w zbiorach muzealnych.
Na koniec warto zauważyć, że powszechnie nazywa się wysokie czapki (rogatywki) ułanów czakiem, ze względu na podobieństwo do tego nakrycia głowy.
(opis opracowany na podstawie: T. Zawistowski, Polskie orły do czapek w latach 1900-1917, Warszawa, 2014)
Czapka – rogatywka z orłem 1 pułku ułanów Legionów Polskich, 1915 - 1916, zbiory Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówki, nr inw. MJP/7122

źródło artykułu: http://wykaz.muzeumpilsudski.pl/czapka- ... w-polskich


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz lis 09, 2017 20:36 
Offline

Dołączył(a): Pn lis 06, 2017 20:12
Posty: 23
Tytuł: Orzełek strzelecki używany przez podkomendnych Józefa Piłsudskiego do 1914 roku
Autor dzieła: Czesław Jarnuszkiewicz
Rok powstania dzieła: 1914
Autor audiodeskrypcji: wolontariuszka Zuzanna Surowy, Szkoła Podstawowa nr 1 im. Powstańców Śląskich w Mikołowie.

Opis dzieła:
Orzełek strzelecki to symbol stworzony na czapkę maciejówkę. Przedstawia orła z rozpostartymi skrzydłami. Skrzydła wzniesione do wysokości głowy. Głowa skierowana w prawo. Wyraźnie rzeźbione pióra na skrzydłach, szyi i nogach. Ptak trzyma w szponach tarczę Amazonek. Ma ona kształt zbliżony do półksiężyca ukazanego w pozycji leżącej. Wzdłuż dolnej krawędzi tarczy pas, na nim dziewiętnaście wytłoczonych kropek. Końcówki tarczy zaokrąglone, ozdobione motywem kwiatowej rozety. Pośrodku tarczy wytłoczona litera S, wpisana w mniejszą tarczę herbową.

Informacje dodatkowe:
Orły strzeleckie Pierwszej Brygady Legionów były bez korony, o czym zdecydował przypadek. Czesław Jarnuszkiewicz wykonał wzór z kruchej blachy i korona odłamała się, czego nie zauważono. Na podstawie wzoru wykonano orzełki na czapki. Pośrodku zwykle wytłaczane były litery S lub L. Jarnuszkiewicz został później generałem brygady Wojska Polskiego.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Cz lis 09, 2017 20:40 
Offline

Dołączył(a): Pn lis 06, 2017 20:12
Posty: 23
Tytuł: Krzyż legionowy
Autor dzieła: nieznany
Rok powstania dzieła: 1922
Autor audiodeskrypcji: wolontariusz Kamil Bronder, Szkoła Podstawowa nr 1 im. Powstańców Śląskich w Mikołowie.

Opis dzieła:
Srebrna odznaka ma kształt równoramiennego krzyża. Ramiona mają kształt trójkątny. Trójkąty podstawami zwrócone na zewnątrz. Pośrodku odznaki koło otoczone zdobieniami w formie tłoczonego wieńca laurowego. W środku widnieją litery J oraz P. To inicjały Józefa Piłsudskiego. Na poziomych ramionach umieszczono daty: z lewej tysiąc dziewięćset czternaście, z prawej tysiąc dziewięćset osiemnaście. Na pionowych ramionach litery: u góry L, na dole P, czyli Legiony Polskie.

Informacje dodatkowe:
Daty tysiąc dziewięćset czternaście i tysiąc dziewięćset osiemnaście nawiązują do lat trwania Pierwszej Wojny Światowej.
Krzyż Legionowy jest odznaką organizacyjną Związku Legionistów Polskich, czyli ZLP.
Odznaczenie dostawali wszyscy żołnierze legionów.
ZLP to najstarsza polska piłsudczykowska organizacja kombatancka i państwowo-niepodległościowa.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt lis 10, 2017 18:14 
Offline

Dołączył(a): Pn lis 06, 2017 20:12
Posty: 23
Tytuł: W drodze do okopu
Autor dzieła: Leopold Gottlieb
Rok powstania dzieła: 1936
Technika i wymiary: litografia, 43,5 na 33 centymetry
Autor audiodeskrypcji: wolontariuszka Sandra Kazik, Gimnazjum nr 18 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kazimierza Wielkiego w Częstochowie.

Opis dzieła:
Poziomy obraz w jasnych barwach. Przedstawia czternastu stłoczonych mężczyzn idących w lewą stronę. Są zgarbieni. Ich twarze są blade, zimne, wyrażające niepokój, nieuśmiechnięte. Ubrani są tak samo. Każdy ma płaszcz, długi do połowy łydki oraz czapkę. Całe ubiory w kolorze wyblakłej trawy. Przy zakończeniu płaszczy zaznaczony delikatny zarys ciężkich, czarnych butów. Postaci mają długie karabiny, z ciemnymi drewnianymi kolbami i czarnymi lufami. Część żołnierzy niesie broń na plecach, inni w dłoniach. Mężczyźni niosą również ze sobą duże stogi siana, trzymają je na plecach lub też zgarniają pod ręką. Żółte źdźbła siana przypominają jasne nitki związanego makaronu spaghetti, lekko wyginające się pod naciskiem. Żołnierze tworzą zwarty, jednolity tłum. Tylko pojedyncze postaci wyróżniają się wyglądem, lub akcesoriami jakie niosą. Mężczyzna pierwszy od lewej strony ma na piersi dużą, brązową sakiewkę. Piąty od lewej niesie przypiętą do pasa małą skrzyneczkę przypominającą latarenkę. Mężczyzna trzeci od prawej ma gołą głowę. Trzyma w rękach ogromny akordeon, gra na nim. Instrument jest rozciągnięty pomiędzy dłońmi oraz przewiązany paskiem przez szyję żołnierza. Reszta szczegółów obrazu niewidoczna, rozmazana. Białe tło z delikatnymi ciemniejszymi, poziomymi paskami. Niebo nie jest wyraźnie zaznaczone. Po obu stronach drzewa, ciemnobrązowe, nagie bez liści. Dół obrazu rozmazany. W lewym dolnym rogu podpis autora. Poniżej odręczny czarny napis w obcym języku.

Informacje dodatkowe:
Wraz z tą litografią zostało wykonane 21 innych, na których zostali przedstawieni: Józef Piłsudski, płk. Kazimierz Sosnkowski, Edward Rydz-Śmigły, Leon Berbecki, Józef de Hallenber Haller, Bolesław Roja.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Raport
PostNapisane: Pt lis 10, 2017 18:40 
Offline

Dołączył(a): Pn lis 06, 2017 20:12
Posty: 23
Tytuł: Raport
Autor dzieła: Leopold Gottlieb
Rok powstania dzieła: 1916
Technika i wymiary: litografia, 44 na 33 centymetry
Autor audiodeskrypcji: wolontariuszka Zuzanna Kufel, Gimnazjum nr 18 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kazimierza Wielkiego w Częstochowie.

Opis dzieła:
Na prostokątnym, pionowym obrazie stoi naprzeciw siebie dwóch mężczyzn. Mężczyzna po prawej jest wysoki, jego postać sięga do górnej krawędzi kartki. Zwrócony jest lewym bokiem. Postawa lekko przygarbiona. W rękach, ułożonych przed klatką piersiową, trzyma rozłożony pożółkły kawałek papieru. Spomiędzy palców mężczyzny zwisa długi, skórzany bicz. Na głowie żołnierza wysoka zielona czapka rogatywka z brązowym daszkiem. Spod nakrycia głowy wystają siwe, krótkie włosy. Głowę ma pochyloną, wpatruje się w kartkę trzymaną w dłoniach. Twarz ukazana z lewego profilu. Mężczyzna ma cienkie brwi i przymrużone oczy. Pod dużym, spiczastym nosem znajduje się ciemny wąs, który zasłania usta. Mężczyzna ubrany jest w zielonoszarą koszulę. Na barki ma narzuconą jasnoniebieską kurtkę z czarnym futrzanym kołnierzem. Spodnie czarne. Do paska od spodni przyczepiona szabla. Buty brązowo-czarne sięgające do kolan. Drugi mężczyzna jest o głowę niższy. Obrócony prawym bokiem. Odsłania prawy profil. Na jego głowie spoczywa zielona czapka z brązowym daszkiem. Zakrywa ona oczy żołnierza. Mężczyzna ma młodzieńczą twarz. Mały nos i duże malinowe usta. Ubrany jest w zapiętą zielonoszarą koszulę przewiązaną brązowym paskiem. Spod niej wystaje kołnierzyk białej koszuli spodniej. Przez ramiona przewieszony brązowy futerał na broń. Z lewego barku zwisa luźno zawieszona jasnoniebieska wojskowa kurtka. Spodnie zielone. Buty czarne, sięgające prawie do kolan. Za mężczyzną po lewej stronie znajduje się wyraźnie namalowane drzewo, o cienkich, zwisających gałęziach. W głębi lekko rozmazane trzy trójkątne, słomiane dachy domów. W górnej części kartki, na niebieskim tle białe plamy niedbale namalowanych chmur.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt lis 10, 2017 19:03 
Offline

Dołączył(a): Pn lis 06, 2017 20:12
Posty: 23
Tytuł: Komendant Piłsudski z Kasztanką nad Nidą, obok ordynans.
Autor i wymiary fotografii nieznane.
Rok wykonania fotografii: 1915
Autor audiodeskrypcji: wolontariuszka Emilia Wójcik, Gimnazjum nr 24 w Lublinie.

Opis dzieła:
Fotografia w kształcie zbliżonym do kwadratu. Wykonana w odcieniach żółci i brązów. Na pierwszym planie, nieco z prawej, stoi komendant Józef Piłsudski. Zajmuje on niemalże całą wysokość zdjęcia. Mężczyzna stoi bokiem, zwrócony lewym półprofilem. Ma zmrużone oczy. Nos spory. Wąs gęsty, czarny, skrywający usta. Na głowie przekrzywiona na prawo czapka ułańska z orzełkiem. Ubrany jest w jasną koszulę z kołnierzem oraz dwoma kieszeniami na piersiach. W talii gruby skórzany pas z kaburą na klamrę. Luźne, jasne spodnie zwężone w kolanach. Na nogach skórzane sznurowane buty z cholewami sięgające do kolan. Nieco z tyłu za lewym ramieniem Piłsudskiego, stoi ordynans Tomasz Szymkiewicz. Mężczyzna jest o głowę niższy od komendanta. Na głowie ma czapkę ułańską. Kąciki oczu opadają ku dołowi. Nos nieco przekrzywiony. Mężczyzna uśmiecha się. Jest ubrany w jasny, długi do kostek płaszcz z kołnierzem. W talii szeroki skórzany pas. Przez ciało ma przewieszony pas od karabinu, który spoczywa na plecach. W lewej ręce szabla. Jej koniec oparty o ziemię. Na nogach skórzane buty z cholewami. Z prawej strony Piłsudskiego stoi jego klacz – Kasztanka. Zajmuje ona całą wysokość zdjęcia. Ma ciemny kolor sierści. Jej głowa skierowana w lewą stronę. Spogląda przed siebie. Ma postawione do przodu uszy. Na całej długości pyska przez środek przebiega wąska plama białej sierści, która rozszerza się ku rozdętym chrapom. Kasztanka ma na sobie ogłowie, za uszami przebiega najszerszy skórzany pasek, który przechodzi potem pod gardłem. Pod okiem, na policzku kolejny pasek sięgający do wędzidła, które koń ma w pysku. Przed wędzidłem w jednej trzeciej wysokości pyska nachrapnik. Przed uszami jeszcze jeden pasek. Od wędzidła odchodzą wodze, które trzyma w prawej ręce komendant. Klacz ma średniej długości, prosto przystrzyżoną grzywę. Na grzbiecie siodło, zamocowane popręgiem i napierśnikiem. Napierśnik przechodzi miedzy przednimi nogami i z jednej strony zaczepiony jest o popręg, a z drugiej o obręcz założoną na szyję klaczy. Kasztanka ma długie, szczupłe nogi, które poniżej pęcin mają białe skarpetki. Z prawej strony zdjęcia, w oddali w tle widać mężczyznę. Trzyma on białego konia. Ubrany jest w kurtkę i spodnie. Na nogach skórzane buty do kolan. Na ziemi pozostałości wydeptanej trawy.

Informacje dodatkowe:
Fotografia została wykonana nad rzeką Nidą.
Kasztanka miała 150 cm w kłębie (miejsce gdzie grzbiet przechodzi w szyję).


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt lis 10, 2017 20:31 
Offline

Dołączył(a): Pn lis 06, 2017 20:12
Posty: 23
Tytuł: Kuźnia polowa Pierwszej Brygady Legionów, Mierzwin, pozycje nad Nidą, wiosna 1915.
Autor i wymiary fotografii nieznane.
Rok wykonania fotografii: 1915
Autor audiodeskrypcji: wolontariuszka Dominika Długosz, Gimnazjum nr 24 w Lublinie.

Opis dzieła:
Prostokątne, czarno-białe zdjęcie w orientacji poziomej. Przedstawia sześciu żołnierzy z Pierwszej Brygady Legionów. Pomiędzy mężczyznami dwa konie. W tle wieś Mierzwin nad Nidą. Na pierwszym planie zdjęcia po lewej stronie, tuż przy bocznej krawędzi stoi zwrócony lewym półprofilem mężczyzna. Lewą ręką trzyma uzdę nakrapianego konia z jasną grzywą. Prawa ręka opuszczona luźno wzdłuż ciała. Jako jedyny z przedstawionych na zdjęciu żołnierzy, nie ma na głowie rogatywki. Ma krótkie włosy i wąsy. Ubrany jest w mundur z długimi rękawami. Spodnie ma wciągnięte w wysokie do kolan buty. Po prawej stronie łaciaty koń. Jest on podkuwany przez dwóch brygadzistów. Po lewej pierwszy z nich, stoi zwrócony prawym bokiem. Jest lekko pochylony, ma ugięte nogi i trzyma przednią, lewą nogę konia, zginając ją. Na głowie ma czapkę bez daszku. Naprzeciwko niego stoi podkuwający konia drugi mężczyzna z młotkiem w prawej ręce. Również jest pochylony. Po prawej stronie stoi mniejszy koń trzymany na linie przez odwróconego tyłem żołnierza. Przy koniku przykuca żołnierz, który zajmuje się kopytem zwierzęcia. Kolejny z mężczyzn stoi po prawej z boku i przygląda się ich pracy. W tyle szósty brygadzista, ledwo widoczny, zasłaniają go konie. Jest on ustawiony lewym bokiem. Spod jego munduru wystaje biały kołnierz. Za nim są powbijane w ziemię gałęzie. Na nich narzucone płachty brudnego materiału tworzące prowizoryczną budowlę. Na trzecim planie stoją dwie drewniane chaty, ze spadzistymi dachami pokrytymi strzechą. W tle po prawej stronie zdjęcia, za polem stoi w oddali kolejny dom. Dalej w tle inne wiejskie domy.

Informacje dodatkowe:
Pierwszej Brygadzie Legionów Polskich, dała początek Pierwsza Kompania Kadrowa, sformowana trzeciego sierpnia tysiąc dziewięćset czternastego roku, w Krakowie z inicjatywy Józefa Piłsudskiego. To on dowodził Brygadzie. Zdjęcie, które opisano powyżej przedstawia kuźnię polową. Zostało zrobione po marcu tysiąc dziewięćset piętnastego roku. Ciekawym faktem jest to, że tamtejsze mundury oficerskie nie różniły się prawie niczym, poza jakością sukna, od mundurów żołnierskich. Ciekawe jest również to, że pomimo starań dowództwa, umundurowanie Legionów nigdy nie było ujednolicone i często różniły się krojem, i kolorem.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt lis 10, 2017 20:54 
Offline

Dołączył(a): Pn lis 06, 2017 20:12
Posty: 23
Tytuł: Żołnierze Drugiego pułku ułanów na wiejskiej zabawie w Czewlu. Front Legionów Polskich na Wołyniu
Autor: Stanisław Janowski
Rok wykonania fotografii: 1916
Autor audiodeskrypcji: wolontariuszka Julia Madejczyk, Gimnazjum nr 24 w Lublinie.

Opis dzieła:
Fotografia czarno-biała zbliżona kształtem do kwadratu. Uwieczniono na niej bawiących się młodych ludzi w środku lasu. Mężczyźni mają na sobie mundury wojskowe i rogatywki. Kobiety noszą stroje ludowe. W centrum fotografii tańcząca radosna para trzymająca się za ręce. Wzorzysta chusta na głowie kobiety oraz suknia za kolana lekko unoszą się w wyniku obrotu. Po prawej stronie fotografii stoi frontem około ośmioletnia dziewczynka. Patrzy w dół zamyślona. W niezadowoleniu splata dłonie. W rogu po prawej stronie stoi, kobieta tyłem do zdjęcia. Przygląda się tańczącym ludziom. Na głowie ma białą chustę z kwiecistymi rogami. Po prawej stronie na drugim planie stoi kobieta odwrócona lewym profilem do zdjęcia. Ma dużego kwiatka wplecionego w czarne włosy. Po lewej stronie w oddali uwieczniono drugą tańczącą parę. Kobieta ma na głowie białą chustę. Jej partnerem jest żołnierz w pełnym umundurowaniu. W tle pozostali ludzie ustawili się do zdjęcia. Z przodu stoją kobiety, a z tyłu mężczyźni. Patrzą z zaciekawieniem na tańczących. Za nimi gęsto rosnące brzozy.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: Pt lis 10, 2017 21:06 
Offline

Dołączył(a): Pn lis 06, 2017 20:12
Posty: 23
Tytuł: Brama wjazdowa do obozu legionowego w Nowej Kukli, Wołyń.
Autor dzieła: Wincenty Wodzinowski
Rok powstania dzieła: 1916
Technika i wymiary: olej na płótnie, 44,5 na 60 centrymetrów
Autor audiodeskrypcji: wolontariuszka Marta Misiejuk, Szkoła Podstawowa nr 1 im. Powstańców Śląskich w Mikołowie.

Opis dzieła:
Poziomy obraz namalowany na płótnie. Przewaga barw zimnych. Na pierwszym planie jasnobrązowa, ziemista droga, która prowadzi do bramy. W centrum brama wykonana z nieociosanych pni i gałęzi z brzozy. Pnie brzozowe ułożone w kształt kwadratu oraz trójkąta rozwartokątnego. Kwadrat na dole, a trójkąt na górze. Na czubku trójkąta szary, drewniany orzeł z rozpostartymi skrzydłami. Na bokach trójkąta zawieszone czerwono-białe flagi. Na podstawie trójkąta, pośrodku, prostokątna tabliczka w kolorze ciemnożółtym. Na niej nieczytelny napis. Po obu stronach bramy małe rosnące choinki. Za bramą drewniane, niskie zabudowania obozowe. Domy i baraki otacza niski drewniany płot łączący się z bramą. Całość opasa las mieszany. Na ziemi leży śnieg.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: So lis 11, 2017 09:39 
Offline

Dołączył(a): Pn lis 06, 2017 20:12
Posty: 23
Tytuł: Stanisław Janowski, chorąży pułku ułanów Drugiej Brygady Legionów Polskich
Autor: Stanisław Janowski
Rok wykonania fotografii: 1916
Autor audiodeskrypcji: wolontariuszka Karolina Szubartowska, Gimnazjum nr 24 w Lublinie.

Opis dzieła:
Czarno-białe zdjęcie przedstawia mężczyznę w wieku koło 40 lat. Siedzi na czarnym, drewnianym krześle w centrum fotografii. Dookoła las. Mężczyzna jest ukazany w całości. Lewa noga jest założona na prawą. Ręce luźno oparte o krzesło. W prawej dłoni trzyma papierosa. Zwrócony jest lewym bokiem, patrzy prosto w aparat. Twarz owalna, oczy zmrużone, widoczne zmarszczki w okolicach wąskich ust. Na głowie elegancka czapka z daszkiem, która tworzy cień na twarzy mężczyzny. Ubrany jest w białą koszulę nocną w pionowe paski, kołnierz jest lekko rozpięty, sam strój sięga do połowy łydek. Na nogach wsuwane kapcie w kratkę. Za mężczyzną, po lewej stronie stoi koń odwrócony prawym bokiem, jest przywiązany do wozu, który stoi w oddali po prawej stronie. W tle drzewa.

Informacje dodatkowe:
Mężczyzna na zdjęciu jest legionistą. Zdjęcie zostało wykonane w obozie Legionów Polskich pod Piaseczną na Wołyniu, najprawdopodobniej dla żartu.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: So lis 11, 2017 09:57 
Offline

Dołączył(a): Pn lis 06, 2017 20:12
Posty: 23
Tytuł: Piłsudski podczas kampanii na Polesiu Wołyńskim.
Autor i wymiary fotografii nieznane.
Rok wykonania fotografii: 1915
Autor audiodeskrypcji: wolontariuszka Michalina Piłat, Gimnazjum nr 24 w Lublinie.

Opis dzieła:
Na pionowym zdjęciu w tonacji szarości i czerni, przedstawiony mężczyzna stojący na polanie otoczonej sosnami. Fotografia to pełnopostaciowy portret Józefa Piłsudskiego.
Na środku zdjęcia znajduje się mężczyzna w średnim w wieku. Stoi na baczność, zwrócony przodem. Ręce chowa za plecami. Trzyma w nich szablę skierowaną do ziemi. Jego twarz jest bez wyrazu. Oczy wąskie, brwi ściągnięte, nos duży. Charakterystyczną cechą są ogromne, delikatnie podkręcone na końcach wąsy, w kształcie trapezu. Zasłaniają one całe usta. Na głowie charakterystyczna dla stroju legionisty czapka z daszkiem, maciejówka. Na środku czapki blaszany orzełek. Mężczyzna ubrany jest w mundur legionisty. Kołnierz ma zapięty pod samą szyję. Na piersi dwie kieszonki. Kurtka wojskowa ciasno opina tułów. Wszystkie guziki są zapięte. Na wysokości bioder dwie boczne kieszonki. Spodnie luźne, wpuszczone w czarne buty z wysokimi cholewami. W tle niewyraźne kontury niewysokiej budowli z drewna.

Informacje dodatkowe:
Józef Piłsudski - polski działacz społeczny i niepodległościowy, żołnierz, polityk. Pierwszy marszałek Polski. Urodził się w 5 grudnia 1867 w Zułowie. Zmarł 12 maja 1935 w Warszawie.
Był naczelnym wodzem Armii Polskiej i dwukrotnym premierem Rzeczypospolitej.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: So lis 11, 2017 17:29 
Offline

Dołączył(a): Pn lis 06, 2017 20:12
Posty: 23
Tytuł: Józef Piłsudski w okopach pierwszego pułku piechoty Legionów Polskich.
Autor, data i wymiary fotografii nieznane.
Autor audiodeskrypcji: wolontariuszka Magdalena Parkitna, Szkoła Podstawowa nr 1 im. Marii Konopnickiej w Blachowni.

Opis dzieła:
Czarno-białe zdjęcie przedstawia grupę żołnierzy w okopach. Na pierwszym planie podążający ścieżką Józef Piłsudski. Patrzy on prosto przed siebie w obiektyw aparatu. Ma sumiaste wąsy, poważny wyraz twarzy. Na głowie czapka żołnierska. Ubrany jest w mundur legionowy, grubą kurtkę z kołnierzem. Zapinana jest ona na cztery guziki, ma dwie duże kieszenie z przodu na górze i dwie mniejsze u dołu po bokach. Po jego lewej stronie dwóch żołnierzy. Idą za Piłsudskim, również patrzą się w obiektyw. Ubrani są tak samo: w długie, grube kurtki z kołnierzem zapinane na guziki. Na głowie czapki żołnierskie. Po prawej stronie kilku żołnierzy stojących w rzędzie, ubrani są tak samo jak Józef Piłsudski. Niektórzy z nich trzymają w rękach broń. Dookoła postaci okopy. Żołnierze po prawej stoją pod drewnianą konstrukcją. Zbudowana jest z paru belek, na dachu słoma. W tle ziemia i rozkopana trawa.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: So lis 11, 2017 17:43 
Offline

Dołączył(a): Pn lis 06, 2017 20:12
Posty: 23
Tytuł: Podczas bitwy w Rafajłowej
Autor dzieła: Stanisław Janowski
Rok powstania dzieła: 1915
Technika: ołówek na papierze
Autor audiodeskrypcji: wolontariuszka Hanna Nowakowska, Gimnazjum nr 18 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kazimierza Wielkiego w Częstochowie.

Opis dzieła:
Poziomy rysunek w odcieniach szarości i czerni. Przedstawia grupę żołnierzy na tle górskiego, zimowego krajobrazu. Wszyscy mężczyźni ubrani w grube płaszcze sięgające za kolana. Przy szyjach postawione kołnierze. Płaszcze spięte szerokimi pasami, zapięte pod szyję. Żołnierze mają również długie, przylegające spodnie i buty sięgające za kostki. Na głowach czapki wojskowe z daszkiem i denkiem w formie kwadratu, są to rogatywki. W centralnej części rysunku żołnierze idą po ubitej drodze rozpoczynającej się w dolnym lewym rogu pracy. Dalej droga ciągnie się po łuku lekko w górę, w kierunku prawej krawędzi rysunku i skręca ponownie w lewo. Wzdłuż drogi, po obu stronach, proste ogrodzenie z poziomych, drewnianych beli umieszczonych między pionowymi słupkami. Na pierwszym planie w dolnym lewym rogu rysunku dwa konie o ciemnej maści i ogonach. Jeden z koni zasłania drugiego. Zwrócone lewym bokiem, ujęte od przednich nóg do zadu. Do koni zaprzężony drewniany dwukołowy wóz bez dachu. Dookoła wozu grupa pięciu żołnierzy zwróconych do siebie. Przez ramiona przerzucone karabiny. Po drugiej stronie drogi, z prawej strony rysunku, kolejny żołnierz stojący prawym bokiem z karabinem na prawym ramieniu. Tułów zwrócony w lewo, głowa tyłem, spogląda na drogę. Tam żołnierz jadący na koniu o jasnej maści, z ciemną grzywą i ogonem. Zwrócony tyłem, lekko z prawego boku. Jeździec ma pochyloną głowę, spogląda przed siebie. Przy jego prawym boku drugi koń, idący w tym samym kierunku. Jest osiodłany, przy bokach przymocowane średniej wielkości torby. Przed nimi, na drodze, sylwetki trzech żołnierzy idących w przeciwnym kierunku, z karabinami przerzuconymi przez ramiona. W oddali kolejne, niewyraźne grupy żołnierzy. Dookoła, po obu stronach drogi, zaśnieżone polany z pojedynczymi drzewami i krzewami. Po lewej stronie, wzdłuż drogi, drewniane słupy wysokiego napięcia w formie liter A. W głębi ukazany trzypiętrowy budynek w góralskim stylu, z czterospadowym dachem pokrytym śniegiem. Dookoła kilka mniejszych, góralskich chat. W tle ciemne, zalesione góry.

Informacje dodatkowe:
Stanisław Janowski to malarz i ilustrator, twórca głównie portretów, pejzaży i scen batalistycznych. W czasie I wojny światowej żołnierz II Brygady Legionów. Brał udział w bitwie pod Rafajłową z Rosjanami, która odbyła się w nocy z 23 na 24 stycznia 1915 roku.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: So lis 11, 2017 17:57 
Offline

Dołączył(a): Pn lis 06, 2017 20:12
Posty: 23
Tytuł: Potyczka z Kozakami
Autor dzieła: Wojciech Kossak
Rok powstania dzieła: 1917
Technika i wymiary: olej, płótno 80 na 85 centymetrów.
Autor audiodeskrypcji: wolontariusz Bartosz Kościański, Szkoła Podstawowa nr 1 im. Marii Konopnickiej w Blachowni.

Opis dzieła:
Obraz jest poziomo położonym prostokątem. Przedstawia potyczkę czterech żołnierzy. Na pierwszym planie fragment ubitej drogi, na której dzieje się cała akcja. W samym centrum obrazu jeden żołnierz, uchwycony tyłem podczas upadku z konia. Ubrany w zielono-brązowy płaszcz, czarne spodnie i buty koloru brązowego. Na jego plecach wisi brązowy karabin, a po jego lewej stronie spada zielona czapka. Po prawej stronie biegnie spłoszony koń brązowego koloru. Za nim drugi koń o czarnym umaszczeniu. Na jego grzbiecie jeździec ubrany w zielono-brązowy płaszcz i zieloną czapkę. Po lewej stronie spadającego jeźdźca, tak samo ubrany żołnierz galopuje na wprost na ciemnobrązowym koniu. Tuż za nimi na białym koniu jedzie w prawo inny, wrogi żołnierz ubrany w szary mundur. Wojownik ten celuje małym, szarym pistoletem w przeciwnika po lewej stronie obrazu. Spod końskich nóg unoszą się wielkie kłęby szarego kurzu. Za kotłującymi się żołnierzami kilka drzew rosnących wzdłuż drogi. W dali wielka, rozciągająca się po horyzont łąka.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: So lis 11, 2017 18:07 
Offline

Dołączył(a): Pn lis 06, 2017 20:12
Posty: 23
Tytuł: Pogrzeb legionisty
Autor dzieła: Jan Skotnicki
Rok powstania dzieła: 1916
Technika: olej na płótnie, 59,5 na 99,5 centymetra.
Autor audiodeskrypcji: wolontariuszka Julia Jarzębska, Gimnazjum nr 18 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kazimierza Wielkiego w Częstochowie.

Opis dzieła:
Obraz w kształcie lezącego prostokąta przedstawia zimowy krajobraz. Na środku dzieła wysoki mężczyzna. Stoi tyłem ze spuszczoną głową. Ma krótkie, brązowe włosy, ubrany jest w długi, ciemnozielony płaszcz i wysokie ciemnobrązowe kozaki. Za nim po prawej nieduża biała kapliczka, z wysokim, trójkątnym dachem przykrytym śniegiem. Ma trzy okna jedno z lewej strony, drugie tuż nad brązowymi drzwiami, a trzecie przy samym dachu. Tuż za kapliczką po prawej, stoi grupa ludzi, wszyscy ubrani są w długie, szare płaszcze i kozaki. Niosą czerwony, duży proporzec. Kierują się na wprost w stronę niskiego, przysypanego śniegiem kremowego muru prowadzącego na cmentarz. Obok nich stoi dwóch starych mężczyzn. Są ubrani w białe koszule oraz jasnobrązowe, krótkie płaszcze. Jeden z nich, stojący po lewej stronie, podpiera się laską. Za murem wiele drzew bez liści. Są wysokie i smutne. Niebo jasne, kremowe.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: So lis 11, 2017 18:19 
Offline

Dołączył(a): Pn lis 06, 2017 20:12
Posty: 23
Tytuł: Rozbrajanie Niemców w Warszawie
Autor dzieła: Stanisław Bagieński
Rok powstania dzieła: 1939
Technika: olej na płótnie
Autor audiodeskrypcji: wolontariuszka Lucyna Polok, Szkoła Podstawowa nr 1 im. Powstańców Śląskich w Mikołowie.

Opis dzieła:
Obraz prostokątny, w orientacji poziomej. Przedstawia akcję rozbrajania Niemców przed komendą główną garnizonu niemieckiego na Placu Saskim w Warszawie. Na obrazie dynamiczny tłum postaci. W tle budynek z jasnego kamienia. Żołnierze wychodzą przez otwarte drzwi budynku, gromadzą się na kamiennym podeście i schodach. Nad drzwiami brązowa tablica z niemieckim napisem. Na prawo od wejścia drewniana budka wartownicza w czerwono-białe pasy. Obok budki, po lewej stronie pomalowany na te same kolory słup. Czerwono-biały szlaban okala zatłoczony podest. Ludzie ubrani w ciemne mundury i płaszcze, uzbrojeni. Wykonują gwałtowne gesty, wymachują strzelbami. Niektórzy mają na głowach złote hełmy ze szpicem, inni czapki oficerskie. Niemieccy oficerzy schodzący po schodach pozbawieni są broni. W lewej części obrazu dwaj żołnierze na gniadych koniach. Nad ich głowami biała drabina przystawiana do okna przez polskich żołnierzy. W prawym dolnym rogu elegancko ubrana kobieta prowadzi za rękę małą dziewczynkę. U podnóża schodów chodnik i fragment brukowanej ulicy. W lewym dolnym rogu własnoręczny podpis autora z rokiem powstania dzieła 1939.

Informacje dodatkowe:
Wydarzenie przedstawione na obrazie miało miejsce 11 listopada 1918 roku. Został wtedy podpisany rozejm kończący pierwszą Wojnę Światową. W Polsce władzę przekazano Józefowi Piłsudskiemu. Przedstawiciele władz okupacyjnych w Warszawie oznajmili, że urzędy oraz obiekty wojskowe przekazane zostaną władzom polskim. Zawieszono działalność sądów niemieckich, z aresztów zwolniono więźniów politycznych. Obiekty w całej Warszawie oddane zostały do użytku Polakom. W niektórych miejscach doszło do wymiany ognia, jednak akcja przebiegła w większości pokojowo. Na obrazie uwieczniono wydarzenia przed komendą główną garnizonu niemieckiego na Placu Saskim w Warszawie.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So lis 11, 2017 18:19 


Góra
  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ] 

Strefa czasowa: UTC


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
To forum działa w systemie phorum.pl
Masz pomysł na forum? Załóż forum za darmo!
Forum narusza regulamin? Powiadom nas o tym!
Powered by Active24, phpBB © phpBB Group
Tłumaczenie phpBB3.PL